Valtiolta ei heru euroakaan läntisen Uudenmaan liikennehankkeisiin

LOHJA | Läntiselle Uudellemaalle ei tipu valtiolta euroakaan miljardista eurosta, jonka hallitus päätti viime viikolla jakaa liikenneinvestointeihin seuraavan neljän vuoden aikana.

– Se on läntisen Uudenmaan kannalta hyvin kylmä paperi. Hanko–Hyvinkää-radan sähköistys jäi ulkopuolelle, samoin esimerkiksi valtatie 25:n kunnostus, harmittelee lohjalainen valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen kansanedustaja Matti Saarinen (sd.).

Hanko–Hyvinkää-radan sähköistys on 50 miljoonan euron hanke, joka täyttää Saarisen mukaan kaikki investointikriteerit. Se on myös hallitusohjelman ja eduskunnan aikaisempien päätösten mukainen.

– Hanke on ympäristöpoliittisesti järkevä, elinkeinoelämän ja työllisyyden kannalta äärettömän tärkeä ja myös taloudellisesti kannattava investointi, Saarinen luettelee.

Lisäksi radan sähköistämisen vaikutukset ulottuisivat laajalle ja siitä hyötyisivät kaikki radanvarsikunnat.

Uudellamaalla osansa liikenteen saamasta miljardista haukkaavat esimerkiksi Kehä I ja Kehä III kunnostus sekä Helsingin ratapihan parantaminen.

– Investointeja arvioidaan aina myös aluepoliittisesti ja silloin me Kehä III:n ulkopuolella jäämme lapsipuolen asemaan.

Alueen kuntien, elinkeinoelämän ja kansanedustajien on Saarisen sanoin jatkettava työtään Hanko–Hyvinkää-radan sähköistämisen puolesta.

– Ensisijaisena tavoitteena meillä on oltava radan sähköistys jo tämän vaalikauden aikana.

Siihen on Saarisen mukaan edellytyksiä, jos maan taloudellinen tilanne kohenee.

– On myös muistettava, että hallitus on todennut arvioivansa elinkeinopoliittisesti tärkeät hankkeet myöhemmin. Tällä ilmeisesti viitataan kaivostoimintaan, mutta aivan yhtä hyvät perusteet olisi viitata kriisikaupunki Hankoon ja sen satamaan.

Lisätalousarvioonkin liikenneviraston ja kuntien valmiiksi suunnitteleman hankkeen voisi ujuttaa elvytyspakettiin sopivana. Viime vaalikaudella elvyttävänä hankkeena hyväksyttiin esimerkiksi Kirkkonummella kantatie 51:n parannus, jota oli aikaisemmin siirretty.

– Meidän on pidettävä rauta kuumana. Jos emme sitä itse tee, on aivan turha kuvitella, että joku muu sen meidän puolestamme tekisi. Prässiä pitää saada.

Written by:

Sari Mattila

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Senhän tietää kun Saarinen on edustajana ,ettei kukaan luota rahoja hänen ehdotuksiin , häipyvät vaan samalla tavalla kuin muutkin missä saarinen on ollut vastuussa.... mikä s--tana pistää ihmiset äänestämään tuommoista saamatonta pas---eduskuntaan taas , taas ja taas :(

Passi Jutinen (ei varmistettu)

Senhän tietää kun Saarinen on edustajana ,ettei kukaan luota rahoja hänen ehdotuksiin , häipyvät vaan samalla tavalla kuin muutkin missä saarinen on ollut vastuussa.... mikä s--tana pistää ihmiset äänestämään tuommoista saamatonta pas---eduskuntaan taas , taas ja taas :(

Passi Jutinen (ei varmistettu)

Lohjan Suuri Poika rustaa parhaillaan selitystä miksi nyt ei heru rahaa kun demarit ovat hallituksessa. Viime vaalikaudella LSP löysi syyllisen... eiköhän hän löydä sen nytkin... onhan liikenneministeri vasuri, ei esimerkiksi vuosikymmeniä eduskunnassa nuhjannut saamattomuus... tai oikeammin onhan hän onnistunut hukkaamaan ziljoonia eduskunnan urheilukerhon rahoja lyötyään laimin tehtävänsä... ne vähätkin joita hänelle on siellä annettu.

Tarkkailija

Niin,tuleeko Lohjalta mitään hyvää....M.Saarinen...ei tule.Kuntauudistus kun jatkuu ja syvenee,niin Lohjakin nimeänsä myöden tulee häipymään historian hämäriin....

konsultti

Tarkkailija! Hän, joka alan asiantuntija pelastaa Lohjan ja koko maailman tarvittaessa. On
onni että paikkakunnan parhaat voimat tekevät hartiavoimin töitä hyväksemme! Sorkkis eiku
Tarkkis tuo pian kultalautasella rahoja joka paikkaan ilman tarveharkintaa. Erityisenä kohtee-
na ovat pullamössykkäyksinhuoltajaäidit lullukkalapsineen. Jotka tarvitsevat päivähoitoa.
Unohtamatta eläkeläispanttereita päivätansseineen. Nämä ja kaikki muut ovat Sorkkiksen, ant.
Tarkkiksen erityissuojelussa. Hän, Mustionjoen Mohammed on tehnyt kaiken tämän vain mei-
dän hyväksemme.

STTK (ei varmistettu)

Tuo ei nyt haittaa ollenkaan. Pääasia että autoja kuitenkin liikkuu vielä kaupungin alueella. Parkkitilaa on riittävästi. Ja mites ne Kreikan tiet ja rautatiet.
Metro Lohjalle -liike nyt pitäis pystyttää äkkiseltään. Radan varteen tuulivoima, ni metro kulkee vaik olis sähkökatko. Ja ratikkalinjat peräkylille, niit ei sovi unohtaa.

kirvesvarsi (ei varmistettu)

"Metro Lohjalle -liike nyt pitäis pystyttää äkkiseltään."

Älä saakeli tommosia... sehä pelastas Kaaritie-Meidän Lohjan :-) ...ku nyt niitä ei muista kukaan.

Tarkkailija

Joo, ja molemmat sillat Hankopaanalla ja Jorvaksessa yksisuuntaiseksi kesällä 2012. Siinä
se liikennepolitiikka. Kuka muuten mitään kuullut Hankoradan sähköistämisestä? Tai työmatkaliikenteestä raiteilla Lohjalta- pääkaupunkiseudulle? On meinaan pieni ongelma.
Ei henkilöraideliikennettä Karjaa-Hyvinkää. Josta vasta pääsee Helsinkiin.

STTK (ei varmistettu)

Kaaritie! Tämä Lohjan kummajainen joka kaatui tämän ympäristömeidänlohjatms. Ja pa-
rasta tietenkin, että meidän joh virol lähti mukaan. "Kun Tänne Hautuumaan Liepeille Tuu-
aan Tuo Moottoritie!
Siihen kaatui. Eikä tule vaikka olisi ollut tarvetta. Tyhjä tienoo pusikoituu. Kiskotkin ruostuu,
ainoa liikenne tänä talvena lienee moottorikelkka yhden kerran rataa pitkin? Valot kyllä toi-
mivat.
Rekat kyllä ajavat edelleenkin Keskustan läpi, mistä muualta? Kun vielä jotain liikennettä on.
Näin ovat viisaat päättäjät Lohjalla tämän miettineet. Vaan olisiko tuo Kaaritie vähentänyt
tuon keskustan läpikulkevan moottoritien liikennettä? Ihan oikeasti?

Kar-Air (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun