Valtiolta ei heru euroakaan läntisen Uudenmaan liikennehankkeisiin

LOHJA | Läntiselle Uudellemaalle ei tipu valtiolta euroakaan miljardista eurosta, jonka hallitus päätti viime viikolla jakaa liikenneinvestointeihin seuraavan neljän vuoden aikana.

– Se on läntisen Uudenmaan kannalta hyvin kylmä paperi. Hanko–Hyvinkää-radan sähköistys jäi ulkopuolelle, samoin esimerkiksi valtatie 25:n kunnostus, harmittelee lohjalainen valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen kansanedustaja Matti Saarinen (sd.).

Hanko–Hyvinkää-radan sähköistys on 50 miljoonan euron hanke, joka täyttää Saarisen mukaan kaikki investointikriteerit. Se on myös hallitusohjelman ja eduskunnan aikaisempien päätösten mukainen.

– Hanke on ympäristöpoliittisesti järkevä, elinkeinoelämän ja työllisyyden kannalta äärettömän tärkeä ja myös taloudellisesti kannattava investointi, Saarinen luettelee.

Lisäksi radan sähköistämisen vaikutukset ulottuisivat laajalle ja siitä hyötyisivät kaikki radanvarsikunnat.

Uudellamaalla osansa liikenteen saamasta miljardista haukkaavat esimerkiksi Kehä I ja Kehä III kunnostus sekä Helsingin ratapihan parantaminen.

– Investointeja arvioidaan aina myös aluepoliittisesti ja silloin me Kehä III:n ulkopuolella jäämme lapsipuolen asemaan.

Alueen kuntien, elinkeinoelämän ja kansanedustajien on Saarisen sanoin jatkettava työtään Hanko–Hyvinkää-radan sähköistämisen puolesta.

– Ensisijaisena tavoitteena meillä on oltava radan sähköistys jo tämän vaalikauden aikana.

Siihen on Saarisen mukaan edellytyksiä, jos maan taloudellinen tilanne kohenee.

– On myös muistettava, että hallitus on todennut arvioivansa elinkeinopoliittisesti tärkeät hankkeet myöhemmin. Tällä ilmeisesti viitataan kaivostoimintaan, mutta aivan yhtä hyvät perusteet olisi viitata kriisikaupunki Hankoon ja sen satamaan.

Lisätalousarvioonkin liikenneviraston ja kuntien valmiiksi suunnitteleman hankkeen voisi ujuttaa elvytyspakettiin sopivana. Viime vaalikaudella elvyttävänä hankkeena hyväksyttiin esimerkiksi Kirkkonummella kantatie 51:n parannus, jota oli aikaisemmin siirretty.

– Meidän on pidettävä rauta kuumana. Jos emme sitä itse tee, on aivan turha kuvitella, että joku muu sen meidän puolestamme tekisi. Prässiä pitää saada.

Written by:

Sari Mattila

Ota yhteyttä