Bonne panostaa voimakkaasti tuotekehitykseen ja vientiin – lohjalainen omenakin halutaan viedä maailmalle

Bonnen toimitusjohtaja Matti Väänänen (vas.) ja tuotekehityksen asiantuntija Heikki Manner arvioivat Bonnen varastolaiturille juuri tulleita lohjalaisomenoita.

Teemu Vestovuo

LOHJA | Lähes tuhat kiloa lohjalaisia syysomenoita odotti torstaina jatkojalostusta Bonnen varastolaiturilla. Seuraavaksi omenat soseutettaisiin, pakattaisiin ja lähetettäisiin maailmalle. Bonnen tuotekehityksessä tutkitaan parhaillaan yhteistyössä Tekesin ja muun muassa Novagon kanssa, miten prosessi hoidetaan tehokkaasti niin, että tuloksena olisi maukas, lisäaineeton, terveellinen ja säilyvä omenasose.

– Meillä on ollut ilo tavata paikallisia omenanviljelijöitä ja keskustella heidän kanssaan yhteistyön aloittamisesta. Bonnen rooli ketjussa on pakata tuote, brändätä ja markkinoida se, mutta tarvitsemme viljelijöitä sekä tahon, joka soseuttaa omenat, Bonnen toimitusjohtaja Matti Väänänen kertoo.

Tavoitteena on luoda puhtaasti lohjalainen premium-tuote, jolla on juuret ja tarina.

Bonne aloittaa ensi vuoden aikana myös lohjalaisen lähdeveden pullottamisen. Uusia investointeja veden pullotukseen ei ainakaan alkuun tarvita.

– Meillähän on jo valmiina pullotuslinja muovipuolloille. Nyt se vain otetaan käyttöön. Voi tosin olla, että suunnittelemme samalla lähdevedelle myös uusia pakkausratkaisuja.

Alkuun vettä on tarkoitus tuoda kotimaan markkinoille ja sen jälkeen vientiin.

Yritys käyttää Lohjanharjulla sijaitsevan oman Lähteenlohkon vettä.

Bonnen on tarkoitus kasvattaa viennin osuus koko liikevaihdosta noin 20–25 prosenttiin, mikä on mille tahansa pk-yritykselle kunnianhimoinen tavoite. Myös viennin kehittämiseen Bonne saa asiantuntija-apua Tekesiltä. Baltiaan ja Venäjälle tuotteita on jo viety, sinne vientiä on tarkoitus laajentaa. Myös Ruotsiin avaus on jo tehty.

– Fokusmaitamme ovat myös Kiina, Japani ja Etelä-Korea. Kiinaan vienti on jo alkanut, Japaniin ja Etelä-Koreaankin on menossa koe-eriä.

Vastaanotto ulkomailla on ollut hyvä. Aasiassa kuluttajia kiinnostavat erityisesti yrityksen metsämarjoista valmistetut tuotteet.

Bonne Juomat Oy

Yritys on perustettu Lohjalla vuonna 1992.

Toimitilat sijaitsevat Mäntynummentiellä entisen meijerin tiloissa.

Ensimmäiset tuotteet olivat vähittäiskaupalle suunnatut mehut. Nyt valikoimissa on lähes 30 tuotetta kotitalouksille ja suurkeittiöille.

Yrityksen liikevaihto nousee tänä vuonna noin 8–8,5 miljoonaan euroon, kun se edellisvuonna oli noin 6,4 miljoonaa.

Liikevoittoprosentti ennuste tänä vuonna noin 7%. (edellisvuonna 5 %)

Yritys työllistää noin 20 ihmistä.

Toimitusjohtajana aloitti reilu vuosi sitten Matti Väänänen.

Written by:

Sari Mattila

Ota yhteyttä