Hiidensalmen sillan huono kunto yllätti

Työt etenevät. Rakennustyömies Kari Terho piikkasi Hiidensalmen siltatyömaalla keskiviikkona. - Vähän sipistelen, Terho selvitti.

sari mattila

LOHJA | Hiidensalmen sillan kannen betoni on niin huonolaatuista, että silta olisi enemmän uusimis- kuin korjaustarpeessa, arvioi sillan korjaustyömaalla urakoivan Destia Oy:n työmaapäällikkö Janne Korkalainen.

Hän kuitenkin korostaa sillan olevan täysin turvallinen.

Kun sillan odotettua huonompi kunto selvisi, korjaustyöt seisoivat juuri ennen juhannusta kaksi viikkoa työn tilaajan eli Uudenmaan ely-keskuksen selvittäessä, miten korjaustöiden suhteen kannattaisi edetä.

Ely-keskus päätti olla muuttamatta alkuperäisiä korjaussuunnitelmia.

– Katsoimme sen olevan tässä tilanteessa järkevää. Näillä korjauksilla sillalle saadaan kuitenkin 20 vuotta lisää elinikää. Sen jälkeen voidaan harkita, onko se jäänyt jo liikenteellisesti jälkeen ja olisiko tarvetta kokonaan erityyppiselle sillalle, selvittää investointi- ja ylläpitoryhmän päällikkö Timo Karhumäki Uudenmaan ely-keskuksesta.

Normaalisti sillan elinikää pyritään nostamaan siltaremonteissa 40–50 vuotta.

Hiidensalmen sillan alapuolella on tehty kesän aikana betonikorjauksia ja sen reunapalkit on uusittu. Parhaillaan asennetaan uusia kaiteita. Töiden on tarkoitus valmistua elokuun lopussa eli kaksi viikkoa alkuperäisestä aikataulussa jäljessä.

– Seuraavaksi uusitaan sillan pintarakenteet. Betonia ei siis korjata, vaan laitetaan uudet eristykset ja päällystykset. Lisäksi kolisevat liikuntasaumalaitteet poistuvat ja ne korvataan hiljaisilla massaliikuntasaumoilla. Sen jälkeen pitäisi olla valmista, kertoo Korkalainen.

Korjaustöiden kustannusarvio on noin 300 000 euroa.

– Se on pitänyt aika lailla, koska sellaisia toimenpiteitä ei ryhdytty tekemään, että silta olisi saatu uutta vastaavaan kuntoon. Silloin kustannusarvio olisi noussut hurjasti, Korkalainen sanoo.

Mikäli Hiidensalmen silta olisi päätetty saada uudenveroiseen kuntoon, sen keskisyvyydeltään 30 senttisestä betonikannesta olisi pitänyt uusia noin 20 senttiä.

Silta on valtion omistuksessa ja se myös vastaa korjaustöiden kustannuksista.

Written by:

Sari Mattila

Ota yhteyttä