Kulttuuri

Musiikki pitää pintansa lastenkulttuurissa

Musiikkia lapsille. – Lastenmusiikki on levy-yhtiön kulmakivi, kertoo VL-Musiikin markkinointipäällikkö Tero Hiltunen.

Seija Henriksson

VIHTI | Lastenkulttuuri on aivan oma maailmansa. Musiikilla, vanhoilla tutuilla lastenlauluilla ja esimerkiksi Röllin tarinoilla on oma merkittävä paikkansa, vaikka TV:n välittämät vauhdikkaat animaatiot pyrkivätkin viemään lasten huomion.

Lastenmusiikin puolella nykyaikaa on se, että myös hevy- ja rokkisoundia tulee koko ajan lisää. Vihdin Nummelassa toimivalle VL-Musiikki Oy:lle tärkein asiakasryhmä ovat juuri lastenmusiikin kuluttajat.

Peppi Pitkätossu, Vaahteramäen Eemeli, Elefanttimarssi, Oravan pesä, Vaarin saari ja lukemattomat muut lastenlaulut soivat erilaisilla koosteilla.

Uudempaa tuotantoa ovat Risto Räppääjä, Jummi Jammi, Moottörin jyrinän metallimusiikki ja muun muassa Pikku-Dannyn rokki-poppoon menevät soundit.

Kaikkea laidasta laitaan ja vain jazz sekä klassinen lastenmusiikki puuttuvat.

Hiukan yli vuosi sitten aloitetun Yle-yhteistyön kautta yhtiössä ovat musiikin rinnalle nousseet syksyn aikana muutkin tallenteet radiokuunnelmia ja DVD-tallenteita myöten.

Allu Tuppuraisen Rölli on ollut mukana 1980-luvulta alkaen ja tämä musiikki julkaistiin kaseteilla jo ennen kuin siitä tehtiin TV-versio, kertoo markkinointipäällikkö Tero Hiltunen VL-musiikista.

Hän sanoo voitetulla tarjouskilpailulla ja sitä myöten Yle-yhteistyöllä olevan suuri merkitys VL-Musiikille, sillä siihen sisältyy niin yhtiön tallenteiden myynti ja markkinointi sekä tuottaminen yhteistyössä Ylen kanssa kuin verkkokaupan hoitaminen ja kehittäminen.

Hän mainitsee valikoimasta Yle:n tuottaman Tuntemattoman sotilaan DVD:n. Myös lasten kuunnelmat Noita Nokinenästä Uppo Nalleen ovat kysyttyjä ja laadukkuuden takaavat kuunnelmissa esiintyvät oikeat näyttelijät.

–Tavanomaisten klassikko-lastenlaulujen rinnalle ovat tulleet metalli- ja rock-musiikki. Myös hevi-perheisiin syntyy lapsia ja kotona kuunneltava musiikki menee sen mukaan, sanoo Tero Hiltunen.

Hän muistuttaa, että sen jälkeen kun Lordi voitti Euroviisut, Suomesta löytyi yllättäen 2,5 miljoonaa hevy-diggaria.

Moottörin jyrinä-yhtye oli lasten Emma-ehdokas ja vaikka ei voittoa tullutkaan, se pääsi jo ehdokkuutensa ansiosta hyvin esille. Nyt se mainostaa itseään lapsimetallin kuninkaana.

Joulumusiikki on hyvin perinteistä.

– Levykaupassa erikoisliikkeet ovat selvästi jo vähentyneet ja tuotteita myydään entistä enemmän marketeissa ja tavarataloissa.

– Silloin perusideana ovat tuotteiden esilläolo ja hinta, sanoo Tero Hiltunen.

Lastenmusiikkia markkinoitaessa hän sanoo kohderyhmän arvioinnin olevan tärkeää. Vanhat klassikot eli jo isovanhempien aikaiset lastenlaulut tekevät kauppansa. Niitä ei juurikaan kopioida netistä.

– On käytännössä aivan sama kuka laulun laulaa kunhan tuote on laadukas, ja tuotteen ympärille luotu konsepti hyvä, sanoo Tero Hiltunen. Katalogista löytyykin lukuisia artisteja, joiden laulamat lastenlaulut löytävät VL-Musiikin koosteille.

– Tämä sama koskee yhtä lailla vauvojen iltalauluja kuin leikki-ikäisten sarjoja. Myös joulumusiikki on hyvin perinteistä, sillä musiikki kiertää vuosikymmenestä toiseen. Uusia joululauluklassikoita tulee melko harvoin, hän toteaa.

Lastenmusiikin markkinointi on erilaista kuin aikuistenmusiikin. Se johtuu Tero Hiltusen mukaan siitä, että lastenlevyn ostaja on eri kuin sen varsinainen käyttäjä.

Hän pitää viidakkorumpua tärkeimpänä sananviejänä ja sellainen on esimerkiksi kaveripiiri.

Lastenmusiikin pitää olla turvallista.

Lastenmusiikin keikkoja kyllä tehdään, mutta usein ne jäävät mediassa pienemmälle huomiolle niin sanottuun aikuisille tarkoitettuun musiikkiin verrattuna.

–  Esimerkiksi Fröbelin palikat satsasi lastentarhakeikkoihin ja se tuotti tulosta.

Tero Hiltunen nostaa esiin myös oheistuotteet, t-paidat ja muut fanitustarvikkeet, jotka vetoavat yhtä lailla lapsiin kuin aikuisiinkin.

– Lastenmusiikissa kaikki perustuu hyvän mielen tuottamiseen ja jos lapsi tykkää musiikista, on se tehnyt tehtävänsä.

– Lastenmusiikin pitää olla myös turvallista, sellaista, jonka voi antaa lapsen kuunneltavaksi ilman epäilyjä, hän pohtii.

Vaikka lastenmusiikki onkin VL-Musiikin kulmakivi, ei se ole ainoa.

Esimerkiksi uusin tuote, Toivo Kärjen rintamalla tekemästä musiikista koostetulta yhteensä 37:n biisin kahdelta erilliseltä levyltä odotetaan paljon.

Kaikki kappaleet on sovitettu uudelleen ja kappaleista 12 on ennen julkaisemattomia. Esittäjät ovat Ilmavoimien Big Bandin kanssa muiden muassa Saija Varjus, Raimo Salo ja Erkki Räsänen.

Levyn julkaisua ennakoi viime kesänä seitsemän konsertin kiertue suomalaisilla varuskuntapaikkakunnilla Hamina Tattoosta alkaen.

Ostetaan joka tapauksessa.

Yhtiö toimii omien levyjen ja tallenteiden tukkukauppiaana. Levy-yhtiönä VL-musiikki on tällä hetkellä yksi Suomen suurimmista suomalaisessa omistuksessa olevista yrityksistä.

Se työllistää parikymmentä henkilöä, joista puolenkymmentä toimii kentällä suorassa asiakastyössä.

Musiikki-Laihon nimellä 1980-luvulla perustettu yritys muutti nimensä VL-musiikiksi vuonna 1993 ja on toiminut koko ajan Nummelassa.

Levymyynnin yleistä 10–25 prosentin laskua ei olla täysin pystytty korvaamaan sähköisillä tuotteilla, vaikka uusia myyntikanavia on kehitelty.

Lasku ei ole juuri osunut VL-Musiikin levymyyntiin.

– Levymyynnin alamäki on purrut lähinnä kalliimman hintaluokan ja kansainvälisten artistien tuotteisiin. Emme tee juurikaan 20 euron hintaluokkaisia tuotteita ja alle kymmenen euron tuotteita ostetaan joka tapauksessa, analysoi Tero Hiltunen.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Kulttuuri

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat