Viihde

Aikuinen, näin opit lukemaan pelien ikärajoja

Pakkauksen kyljessä esitettävät sisältösymbolit kertovat tärkeimmät syyt, joiden takia peli on saanut tietyn luokituksen. Sisältösymboleja on kahdeksan.

Pegi

Kaupan hyllyillä osa vanhemmista saattaa hämmentyä. Molempiin sekä tietokonepeleihin että lautapeleihin on merkitty ikärajat.

Asiantuntija muistuttaa, että ikärajoilla tarkoitetaan kuitenkin eri asioita.

– Lautapelien ikäraja on suositus, ja se viittaa lähinnä pelissä tarvittaviin taitoihin, Kansallisen audiovisuaalisen instituutin suunnittelija Tommi Tossavainen toteaa.

Tietokone ja konsolipeleissä ikäraja varoittaa Tossavaisen mukaan haitallisesta sisällöstä.

– Eli pelin sisältö on arvioitu sen mukaan, miten se vaikuttaa lapseen ja minkä ikäiselle kyseisen sisällön ei pitäisi aiheuttaa haittoja.

Aiemmin pelien maahantuojat saattoivat pyytää pelin ikärajaa tarkastettavaksi ja esimerkiksi NHL-pelien ikäraja oli Suomessa alhaisempi kuin muualla Euroopassa. Nykyisin käytetään lähinnä yleiseurooppalaisia PEGI-merkintöjä.

– Sellainen, joka ei tunne, mistä digitaalisessa jääkiekkopelissä on kyse, voi ihmetellä, miksi urheilupeleihin on laitettu ikäraja.

Tommi Tossavainen tietää syyn.

– NHL-peleissä on mahdollisuus tapella vastustajien kanssa, ja väkivalta nostaa pelin ikärajaa.

Jos peliin on merkitty 18+, se tarkoittaa, että pelissä on voimakkaita sisältöjä, jotka eivät sovellu lapsille. K-18 -merkintä tarkoittaa, että peli sisältää aina aikuisviihdettä jossain muodossa.

– Aivan, kuten elokuvissakin, pelien ikärajat määritellään lapsille haitallisen sisällön perusteella.

Elokuvien ikäraja-asteikkokin yhtenäistettiin digitaalisten pelien kanssa. Kuluttajien ei tarvitse opetella kuin yhdet ikärajat.

– Nyt ikärajat ovat kaikille sallittu, 7, 12, 16 ja 18, Tossavainen luettelee.

 

Vanhemmilla saattaa olla vanhentuneita mielikuvia digitaalisista peleistä.

Hän sanoo, että elokuvien, televisio-ohjelmien ja digitaalisten pelien ikärajoista julkaistaan pian uutta tietoa.

– Tutkimuksessa on selvinnyt, että pelien ikärajat tunnetaan huonommin, eikä niitä noudateta yhtä tunnollisesti kuin elokuvien ikärajoja.

Vanhemmilla saattaa Tossavaisen mukaan olla vanhentuneita mielikuvia digitaalisista peleistä.

– Peleihin on tuotu enemmän draamaa ja juonellista sisältöä. Väkivaltaa ja seksiä on yhtä lailla, kuten elokuvissakin. Siksi vanhempien on oltava tarkkoja lapsille pelejä valitessaan. Jos televisiosta ei saa katsoa tiettyä ohjelmaa, ei vastaavan pitäisi olla sallittua pelimaailmassakaan.

Tommi Tossavaisesta pelit ovat nykyisin vuorovaikutteisia, ja se tekee niistä elokuvia kiinnostavamman ja koukuttavamman median.

Hän ei silti hyväksy väitteitä, että pelejä pelaamalla muuttuisi väkivaltaiseksi.

– Väkivaltaisen käyttäytymisen taustalta löytyy aina voimakkaampia tekijöitä, kuten vaikea perhetausta, hoitamattomia mielenterveysongelmia tai kiusaamista.

Asiantuntijan mielestä pelit ovatkin ensisijaisesti viihdettä, yhdessä tekemistä ja irrottautumista haasteita ja vaatimuksia täynnä olevasta elämästä.

– Pelit toimivat parhaimmillaan vanhemmille kasvatustyön apuvälineenä. Kun vanhemmat ovat kiinnostuneita lastensa pelaamisesta, he tietävät, mihin heidän pitää kiinnittää huomiota, Kansallisen audiovisuaalisen instituutin suunnittelija Tommi Tossavainen sanoo.

 

Pelit toimivat parhaim-millaan vanhemmille kasvatustyön apuvälineenä.”

 

Tossavaisesta onkin harmi, ettei Suomessa ole käytetty pelien mahdollisuuksia enemmän hyödyksi myös opetuksessa.

– Opetuspelejä kehitetään mieluummin ulkomaille, jossa niille on laajemmin kysyntää.

Joitakin esimerkkejä löytyy Suomestakin. Hän mainitsee muun muassa Saarella-pelin, jossa opetellaan yhteistyön merkitystä.

Myös Rovio on kertonut suunnittelevansa tuotteita, jotka keskittyisivät opetukseen ja oppimiseen.

Asiasta kertoi joulukuussa ilmestynyt Image-lehti.

Lehden mukaan Helsingin yliopiston Cicero Learning -oppimisverkosto on jo tutkinut Rovion esikoulukonseptia. Angry Birds Playground -konsepti on kehitetty yhdessä Cicero-oppimisverkoston kanssa.

Tommi Tossavainen

nettiguru ja suunnittelija Kansallisessa audivisuaalisessa instituutissa

Lue lisää: nettiguru.fi ja mediakasvatus.fi

Pelien ikärajat

PEGI-merkintä, joka tarkoittaa ikärajaa 3, 7, 12, 16 tai 18, esitetään pakkauksen etu- ja takakannessa. Merkintä antaa luotettavaa tietoa pelin sisällön soveltuvuudesta alaikäisille. Luokitus ei kerro pelin vaikeudesta tai sen pelaamiseen tarvittavista taidoista.

PEGI 3 Tämän luokituksen mukaisten pelien sisällön katsotaan soveltuvan kaikenikäisille. Väkivaltaa voi esiintyä vähän komiikan yhteydessä (esimerkiksi Väiski Vemmelsäären tai Tomin ja Jerryn kaltaisten piirroshahmojen käyttämä väkivalta). Lapsi ei saa pystyä yhdistämään piirroshahmoa elävään henkilöön, vaan pelin on oltava täysin kuvitteellinen. Peli ei saa sisältää mitään ääniä tai kuvia, jotka saattavat herättää pelkoa tai kauhua nuorissa lapsissa. Pelissä ei saa käyttää kirosanoja eikä esittää alastomuutta tai edes viittauksia seksiin.

PEGI 7 Tähän luokkaan kuuluvat kaikki pelit, joille muuten annettaisiin luokitus 3, mutta joissa on kohtauksia tai ääniä, jotka saattavat olla pelottavia. Peleissä voi olla kohtauksia, joissa esitetään osittaista alastomuutta, mutta se ei saa liittyä seksiin.

PEGI 12 Tämän ikäryhmän videopeleissä voidaan esittää hieman todentuntuisempaa väkivaltaa, joka kohdistuu kuvitteellisiin hahmoihin, ja/tai epätodellista väkivaltaa, joka kohdistuu ihmisiltä näyttäviin hahmoihin tai tunnistettaviin eläimiin. Videopeleissä voi olla hieman enemmän alastomuutta. Kiroilun on oltava lievää, eikä se saa sisältää seksuaalista sanastoa.

PEGI 16 Tätä luokitusta sovelletaan, kun väkivalta (tai seksuaalinen toiminta) esitetään tavalla, joka näyttää samalta kuin tosielämässä. Tämän ikäryhmän nuorten oletetaan jo pystyvän käsittelemään voimakkaampaa kiroilua sekä tupakoinnin, huumeidenkäytön ja rikollisuuden esittämistä.

PEGI 18 Täysi-ikäisyyden luokitusmerkintää käytetään, kun pelissä esitetty väkivalta on luonteeltaan törkeää ja/tai tietyntyyppistä. Törkeää väkivaltaa on vaikea määritellä, sillä näkemykset voivat monesti olla hyvin erilaisia, mutta yleisesti katsoen se voidaan määritellä väkivallaksi, joka herättää katsojassa vastenmielisyyttä.

Pakkauksen kyljessä esitettävät sisältösymbolit kertovat tärkeimmät syyt, joiden takia peli on saanut tietyn luokituksen. Sisältösymboleja on kahdeksan: väkivalta, kiroilu, kauhu, huumeet, seksi, syrjintä, uhkapeli ja verkkopeli.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viihde

Verokone

 

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat