Bonne Juomat Oy ammentaa lohjalaisuudesta

Toimitusjohtaja Matti Väänänen vaihtoi päärynämehutynnyreiden äärellä kuulumisia tuotevalmistaja Joe Sohlbergin kanssa.

Heli Kurimo

Uusi toimitusjohtaja Matti Väänänen haluaa myydä aitoja makuja myös ulkomaille.

LOHJA | Paikallisuus on Bonne Juomien voimavara, sanoo yhtiön syyskuussa aloittanut toimitusjohtaja Matti Väänänen.

Hän muistuttaa, että 20 vuotta Lohjalla toimineen yrityksen juuret ovat kirjaimellisesti syvällä Lohjanharjun sorassa.

– Yrityksen tuotteissa käytetään Lohjanharjulla sijaitsevan oman Lähteenlohkon lähdevettä, joka vaikuttaa olennaisesti makuun, Väänänen sanoo.

Mehunvalmistajana aloittaneen Bonnen tuotevalikoima on laajentunut hedelmä- ja marjasoseisiin sekä välipalajuomiin. Tuotteita valmistetaan suurtalouskeittiöiden ja kotitalouksien tarpeisiin. Ehkä yksi tunnetuimmista on Finnairin matkustajilleen tarjoama Bonnen mustikkamehu.

Lähteenlohkon lähdevettä Bonnen on tarkoitus pullottaa jo ensi vuonna ja myydä sitä sekä ulkomaille että Suomeen.

– Puhtaan veden lisäksi aiomme valmistaa hyvinvointivesiä, joiden terveysvaikutukset ja maku tulevat luonnollisista raaka-aineista.

Ennen Bonnea Väänänen ei ollut kuullutkaan Lohjan omenakaupunki-imagosta. Nyt se on hänen mielestään asia, jota Bonnenkin kannattaa jalostaa eteenpäin yhdessä paikallisten viljelijöiden kanssa. Neuvottelut ovat jo alkaneet.

Tarkoitus on tutkia markkinoille tuotavaksi esimerkiksi lohjalaista omenamehua.

Lohjalaisen veden ja omenoiden lisäksi Bonnea kiinnostavat myös muut paikalliset raaka-aineet: punajuuret, porkkanat ja kaura. Erityisesti suomalaisessa kaurassa Matti Väänänen näkee paljon käyttämätöntä potentiaalia.

– Tiesitkö, että esimerkiksi Suomessa myytävät kaurajuomat ovat vielä kokonaan tuontituotteita?

Väänänen jalostaisi kauraa myös välipalatuotteiksi ja soseiden osaksi.

– Kaura on tuote, jolle Euroopan Unioni sallii jopa terveysväittämiä.

Matti Väänänen siirtyi Bonnelle pörssiyhtiö Leipurin Oyj:n toimitusjohtajan paikalta. Hän oli muun muassa viemässä yhtiötä Venäjän markkinoille. Tällä hetkellä Bonnen liikevaihdosta alle viisi prosenttia tulee ulkomailta. Onko sitä tarkoitus kasvattaa?

– Vientiä on kasvatettava jo siitä syystä, että tuontia tulee jatkuvasti lisää. Bonnen työn alla olevassa uudessa strategiassa vientiä vahvistetaan – maku ja terveellisyys edellä.

Kasvua on tarkoitus hakea Pohjoismaista, Baltiasta, Venäjältä, Saksasta ja Puolasta.

– Toimiala on kilpailtu, mutta kilpailu on etenemisen edellytys. Tarjontaa on runsaasti ja me lohjalaisena pk-yrityksenä haluamme löytää sen oman juttumme.

Väänänen sanoo, että markkinoilla on erikoistuttava ja löydettävä kuluttajaa kiinnostava profiili.

– Bonne alkaa sen pikkuhiljaa löytää. Meillä on premium-profiili, joka ei kuitenkaan tarkoita mitään ylikallista. Tarjoamme puhtaita ja luonnollisia elintarvikkeita. Tulevaisuus löytyy aitoudesta, ei kikkailusta.

Bonne Juomat Oy

Yritys on perustettu vuonna 1992 Lohjalla.

Toimitilat sijaitsevat Mäntynummentiellä entisen meijerin tiloissa.

Ensimmäiset tuotteet olivat vähittäiskauppaan suunnatut mehut. Tällä hetkellä valikoimissa on yli 20 tuotetta sekä kotitalouksille että suurkeittiöille.

Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2015 noin 6,4 miljoonaa euroa. Se nousi edellisvuodesta 9,3 prosenttia.

Tänä vuonna liikevaihdon arvellaan nousevan 7,5–8 miljoonaan euroon.

Liikevoittoprosentti on noin 5 %.

Yritys työllistää 20 ihmistä.

Written by:

Sari Mattila

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Lohjalaista omenaa jalostettavaksi? Bonne Juomat neuvottelee paikallisten viljelijöiden kanssa