Puheenaihe

"Finnairin toiminta häpeällistä" – Kuluttajaliitto kovistelee mustalle listalle joutunutta lentoyhtiötä avoimella kirjeellä

Finnair

Kuluttajaliitto on lähettänyt lentoyhtiö Finnairille avoimen kirjeen, jossa se penää yhtiöltä vastuuta lentomatkustajien myöhästymiskorvauksien maksamisessa.

Kuluttajaliitossa katsotaan, että Finnair polkee kuluttajien oikeuksia häpeällisesti.

Kiista koskee korvauksia, joita lentoyhtiöiden olisi EU-käytännön mukaisesti maksettava lennon viivästymis- ja peruuntumistilanteissa. 

Finnairin linjana on ollut, ettei se maksa täysimääräisiä korvauksia, jos lennon peruutuksen tai viivästyksen taustalla on ennakoimaton, Finnairin mukaan valmistus- tai suunnitteluvirheen luontoinen tekninen vika.

Kuluttaja-asiamies kertoi syyskuussa, että se haastaa Finnairin oikeuteen riidan takia. Aiemmin Finnair on ollut Kuluttaja-lehden mustalla listalla.

Kuluttaja-asiamies arvosteli Finnairia siitä, että täysimääräisen vakiokorvauksen sijaan yhtiö on tarjonnut matkustajilla sovintoratkaisuna matkustajalle vähempiarvoista lahjakorttia tai käteistä.

Sovintotarjous on edellyttänyt, että matkustaja luopuu oikeudestaan täysimääräiseen korvaukseen.

Kuluttajaliiton perjantaina julkaisemassa avoimessa kirjeessä huomautetaan, että valituksia Finnairista on tullut runsaasti. Lähes joka kymmenes Kuluttajariitalautakuntaan tullut valitus on koskenut Finnairia.

– Teitä koskevien valitusten määrä on kasvanut yli 70 prosentilla vuodesta 2015 vuoteen 2016. Myös Kuluttajaliiton jäsenet ovat olleet yhteydessä meihin Finnairia koskevista ongelmista, Kuluttajaliiton avoimessa kirjeessä todetaan.

Kuluttajaliitto penää Finnairilta vastausta siihen, mitä ongelmien taustalla on sekä miten ja millä aikataululla yhtiö aikoo korjata tilanteen.

– (Nyt) syntyy vahva vaikutelma siitä, että merkittävä osa matkustajistanne kokee palvelussanne olevan puutteita. Te ette ole kaikissa tapauksissa valmiita turvaamaan matkustajien laillisia oikeuksia, vaan pyritte saamaan heidät luopumaan niistä ainakin osittain. 

Finnairin lakiasiainjohtaja kiisti syyskuussa, että yhtiön korvauskäytäntö olisi ristiriidassa muissa EU-maissa tehtyjen linjausten kanssa.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Finnair hämmästelee oikeushaastetta – "Finnairia kiellettiin nyt maksamasta korvauksia"27.9.2017 13.35
Mustalla listalla oleva Finnair joutuu nyt oikeuteen – "Rikkoo lentomatkustajien oikeuksia"27.9.2017 09.49

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat