Vaalikoneemme on nyt avattu!

Viihde

Leffa-arvio: Baby Jane tulee elokuvana iholle, halusi sitä tai ei

ELOKUVA Pikimustan keskellä on pikkuriikkistä valonkajoa.

Maria Ylipää ja Roosa Söderholm tekevät rooleissaan saumatonta yhteistyötä.

Sanna Vanninen / Oktober Oy

Parisuhteellisuus on aina dramaattista. Huolimatta siitä, millä kokoonpanolla parisuhteilua harrastetaan tahi toteutetaan. Tämän saa tuta suhteellisen viaton Jonna-neitokainen, joka saapuu Helsinkiin opiskelujen perässä päästen samalla kiinni elämän makuun. Baarin tunnelmasta iskeytynyt itsevarma katse vie Jonnan mennessään. Miehekäs nainen Piki tulee ja ottaa omansa, intohimokkaasti, vastaan panemattomalla tavalla.

Ohjaaja Katja Gauriloff ja käsikirjoittaja Veera Tyhtilä ovat taidolla luoneet Sofi Oksasen romaanista itsenäisen elokuvaversion. Alkuperäisteoksen perusdraamalle ollaan uskollisia. Koska sanataide on valkokankaalla aina alisteinen kuvalle sekä toimiville ja tunteitaan monipuolisesti ilmaiseville ihmisille, tiivistyy tarinan ydin elokuvassa, kun rönsyilevä kuvaus ja turha dialogi jäävät pois. Merkityksellistä on myös se, että lopun yllätys käännetään kirjasta toisemmaksi – hyvä niin.

Alkuperäisromaanissa Joonatanin roolilla on suurempi osuus, mutta elokuvassa tämä toinen ihmissuhde jää ohueksi. Oksasen romaania tuntemattomalle katsojalle tarinan miehinen seikkailuepisodi saattaa olla aika hämmentävä, sillä aikatasoon siirtyminen tapahtuu vikkelästi.

Kohtauksiin on ladattu valtavasti henkilökohtaista, intiimiä ja koskettavaa. Unenomaisilla kohtauksilla pohjustetaan draaman kehittymistä, tyylistä tinkimättä. Seksi kuvataan suoraan ja mahdollisen todesti. Myös ihmissuhteiden vallankäyttö ilmentyy raadollisesti. Ihminen on todellakin ihmiselle vain toinen ihminen.

Aiemmin dokumenttielokuvan parissa meritoitunut Gauriloff tuo elokuvaan dokumentaariselta ja realistiselta vaikuttavan tunnelman. Taiturimaisen toteutuksensa ansiosta tarina tulee iholle, halusi tai ei. Gauriloff työryhmineen onnistuu kertomaan monta tarinaa yhdellä kertaa. Rakkauden, intohimon, mielenterveyden, erilaisuuden ja normiperseilyn teemat kietoutuvat kiihkeästi ja kauniisti toisiinsa.

Elokuva on visuaalisesti erityisen antoisa. Heikki Färmin kuvaus on yksi elokuvan tärkeimmistä kertojista. Kahden toisistaan erottuvan todellisuuden visualisointi valoilla ja varjoilla lyö komeasti silmiin ja mieleen. Kuvien merkitys nousee esille tiiviin leikkauksen ansiosta. Vähillä kuvilla ja harkituilla kohtauksilla kyetään kertomaan vahva tarina.

Kaksi uskomattoman taitavaa ja täysin erityylistä näyttelijää luo elokuvaan todellisen hengen ja sielun. Maria Ylipää antautuu Pikin hahmoon mielen sopukoita, ruumiin kieltä ja kehoaan myöten. Hänen suoritustaan katsoo lähestulkoon pelonsekaisella kunnioituksella.

Vastapainoa Ylipään kovuudelle tuo Roosa Söderholm, jonka roolissa mielen äkkinäiset ailahtelut ovat kuin totta. Harvoin näkee kotimaisessa elokuvassa näin saumatonta kahden naisnäyttelijän yhteistyötä, jossa ammattitaidon lisäksi on läsnä roolihahmojen kärsivällistä rakentamista ja sisäistämistä.

Jussi Virratvuori

* * * *

Baby Jane

Ohjaus: Katja Gauriloff.

Rooleissa: Maria Ylipää, Roosa Söderholm ja Nelly Kärkkäinen.

Genret: Draama.

K12.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viihde

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat