Paikalliset

Hankoradan 10 miljoonan euron budjettirahoitus saattaa puolittua

Matti Saarinen (sd.) kummastelee myös liikenneministeriön nihkeyttä Hanko-Hyvinkää-radan sähköistystä kohtaan.

sari mattila





LOHJA | Valtiovarainministeriön tämän vuoden ensimmäiseen lisäbudjettiin ehdottama 10 miljoonan euron määräraha Hanko–Hyvinkää-radan kunnostukseen saattaa kuihtua selvästi ennakoitua pienemmäksi.

Länsi-Uusimaan tietojen mukaan hallituksen lisäbudjettia koskevissa neuvotteluissa Hankoradan rahoitus olisi jäämässä viiteen miljoonaan euroon.

– Hallituksen neuvottelut ovat meneillään ja hallituksen esitys julkaistaan torstaina, valtiovarainministeri Antti Rinteen (sd. erityisavustaja Joonas Rahkola tyytyy vielä toteamaan.

Sen sijaan lohjalainen kansanedustaja Matti Saarinen (sd.) tunnustaa kuulleensa Hankoradan rahoituksen puolittumisesta. Hän sanoo olevansa pettynyt, mikäli näin todella käy.

– Jos ajatellaan Suomen vientiteollisuutta elvyttäviä hankkeita, Hanko–Hyvinkää-rata on liikennehankkeista Suomen ykkönen, koska se parantaa Hangon tärkeän vientisataman toimintaa.

– Tässä on nyt poliittisen pelin maku, koska kysymyksessä on paras rautatiehanke koko Suomessa. Se on ollut sitä jo monta vuotta, mutta se on ohitettu milloin milläkin perusteella vasemmalta ja oikealta.

Esimerkiksi ohittamisesta Saarinen nostaa edellisellä vaalikaudella liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) Savonlinna–Huutokoski-radalle myöntämät 40 miljoonaa.

– Ja siellä ei ole liikennettä juuri lainkaan.

– Ihmettelen, että tähän hankkeeseen ollaan kuljettamassa poliittisia intohimoja ja tästä ollaan tekemässä jonkinlaista demarirataa.

Syyllisten penkille Saarinen on istuttamassa kokoomusta ja RKP:tä.

– Erityisesti RKP:n rooli yllättää, jos he todella ovat politisoimassa tätä hanketta kalkkiviivoilla.

Saarinen kummastelee myös liikenneministeriön nihkeyttä Hanko–Hyvinkää-radan sähköistystä kohtaan.

– Heidänhän pitäisi päinvastoin tehdä työtä, että sähköistyshanke saataisiin liikkeelle.

LUE LISÄÄ LÄNSI-UUSIMAAN PAPERILEHDESTÄ TAI NÄKÖISLEHDESTÄ.

www.lansi-uusimaa.fi/tilaajapalvelu

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (4)

Kommentit

Tarvitaan ratayhteys

Tarvitaan ratayhteys Kokemäeltä Forssan ja Lohjan kautta Inkoon syväsatamaan. Kokemäeltä on jo raideyhteys Porin suuntaan ja siellä seudulla olevaan laajaan teollisuuteen. Tuo Hanko-Hyvinkää sähköistys on tarpeeton, koska Vuosaari syö nuo Hyvinkään suunnan mahdollisuuden tavaraliikenteen. Lohja saisi Inkoon syväsatamaan menevän raideyhteyden avulla. pistoraideyhteyden rantaradalle halvalla ja ihmiset pääsisivät sitten sähköjunalla Helsinkiin. Mahdollinen LNG-satamahanke kyllä rajauttaa pankin ja ratayhteys tarvitaan nesteytetyn kaasun kuljettamiseen teollisuudelle. Miksi kansanedustaja lyö päätään kiveen vuodesta toiseen?

Tarvitaan ratayhteys

Tarvitaan ratayhteys Kokemäeltä Forssan ja Lohjan kautta Inkoon syväsatamaan. Kokemäeltä on jo raideyhteys Porin suuntaan ja siten Porin seudulla olevaan laajaan teollisuuteen. Tuo Hanko-Hyvinkää sähköistys on tarpeeton, koska Vuosaari syö nuo Hyvinkään suunnan mahdollisen tavaraliikenteen. Lohja saisi Inkoon syväsatamaan menevän raideyhteyden avulla pistoraideyhteyden rantaradalle halvalla ja ihmiset pääsisivät sitten jo lähivuosina sähköjunalla Helsinkiin. Mahdollinen LNG-satamahanke kyllä räjäyttää pankin ja ratayhteys tarvitaan nesteytetyn kaasun kuljettamiseen teollisuudelle. Miksi tätä Inkoon syväsataman raideyhteyttä jarrutetaan vuodesta toiseen? Miksi tämä kansanedustaja lyö päätään kiveen vuodesta toiseen?

En osaa sanoa teollisuuden

En osaa sanoa teollisuuden tämän hetken raidetarpeista, mutta fakta on, että raideliikenne kasvaa tulevaisuudessa pääkulkumetodiksi. Joten nyt olisi vihdoin ja viimein alettava puuhaamaan junayhteyttä Lohjalta rantaradan kautta Helsinkiin. Yhteys voisi jatkua Karkkilaan ja Forssaan saakka. Eli radan kunnostus- ja sähköistystyöt heti käyntiin. Tätä asiaa on pyöritelty ja politisoitu jo kymmeniä vuosia, VRlläkin on kerennyt vaihtua pari sukupolvea asian ympärillä.

Miksikö kansanedustaja lyö

Miksikö kansanedustaja lyö päätään kiveen vuodesta toiseen? Vastaus: Ko. kansanedustaja siirtyy kansalaiseksi, joten puumerkki olisi saatava Suomen kartalle, jotta voisi eläkkeellä muistella hyviäkin tekoja pitkän uraputken jälkeen.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat