Puheenaihe

Muista kaksi asiaa, kun otat kesäajoneuvon käyttöön – "Ajoneuvo lähtee välittömästi käytöstä ja maksut voivat olla kymmeniä tuhansia euroja"

Vakuuttamattomia ajoneuvoja jää kiinni eri tavoin vuosittain noin 40 000.

Teemu Vestovuo

AJONEUVOT | Moni tekee moottoripyörille, mopoille ja muille kesäajoneuvoille liikennekäytöstäpoiston talven ajaksi. Ajokauden alkaessa on muistettava tehdä liikennekäyttöönotto jo ennen kuin ajoneuvolla ajaa. Samalla tulee huolehtia, että ajoneuvon lakisääteinen liikennevakuutus on voimassa. Sanktiot velvollisuuksien laiminlyönnistä voivat yllättää.

– Kevätsäiden koittaessa varastoista otetaan ajoneuvoja esiin ja lähdetään innokkaana ajamaan. Silloin usein unohtuu, että ajoneuvo on ollut poistettuna liikennekäytöstä ja liikennevakuutuskin saattaa olla irtisanottu, muistuttaa perintäpäällikkö Vesa Korhonen Liikennevakuutuskeskuksesta.

Liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo on ajokiellossa. Käyttökielto koskee myös ajoneuvoa, jonka liikennevakuutus ei ole voimassa. Molemmissa tapauksissa poliisi poistaa ajokiellossa olevasta ajoneuvosta rekisterikilvet havaitessaan sen liikenteessä.

– Mopoa tai autoa esimerkiksi kesätöihin kulkemiseen tarvitsevalle nuorelle seuraukset voivat olla ikävät, koska ajoneuvo lähtee välittömästi käytöstä, Korhonen huomauttaa.

Velvollisuuksien laiminlyönti tulee kalliiksi myös takautuvasti maksettavien korotettujen vakuutusmaksujen ja mahdollisen ajoneuvoveron takia.

Maksut lasketaan koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut liikennekäytöstäpoistettuna tai vakuuttamatta, vaikka ajoneuvolla olisi ajettu luvatta vain yhtenä päivänä.

– Liikennevakuutuksen laiminlyönnistä seuraava vakuuttamattomuusmaksu voi olla jopa nelinkertainen tavalliseen vakuutusmaksuun nähden. Vakuuttamattomalla ajoneuvolla aiheutunut kolari saa summan kertautumaan nopeasti. Esimerkiksi isomman moottoripyörän maksut voivat olla vaikka 30 000 euron luokkaa, jos se on ollut vuoden vailla liikennevakuutusta, mutta sillä kuitenkin ajetaan ja aiheutuu kolari.

– Yleisimmin laiminlyöntitapauksissa puhutaan satojen tai tuhansien eurojen maksuista, ajoneuvosta ja laiminlyöntiajan pituudesta riippuen, Korhonen konkretisoi laiminlyönnin seurauksia.

Onnettomuuden sattuessa omista henkilövahingoista ei saa korvauksia, jos liikennevakuutus on hoitamatta.

Valvontateknologian kehittyminen on johtanut siihen, että liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ajamisesta jää yhä useammin kiinni. Vakuuttamattomia ajoneuvoja jää kiinni eri tavoin vuosittain noin 40 000.

Vakuutusyhtiöiden sähköisissä palveluissa sekä liikennekäyttöönoton että liikennevakuutuksen voi hoitaa kerralla kuntoon ajasta ja paikasta riippumatta. Ajoneuvon ilmoittaminen liikennekäyttöön on verkossa maksutonta.

Vakuutusyhtiöiden palveluiden lisäksi käyttöönotto ja vakuutus on mahdollista hoitaa myös katsastusasemilla. Käyttöönoton voi hoitaa myös Traficomin palveluissa, mutta liikennevakuutus tulee tällöin olla otettuna vakuutusyhtiöstä erikseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Arvaatko, mitä merkkiä suomalaiset suosivat kesäauton valinnassa? – näitä ominaisuuksia huviajelija arvostaa menopelissään29.5.2018 16.50

Kommentit (7)

Kommentit

Upeeta. Pari vuotta oli mopo

Upeeta. Pari vuotta oli mopo seisonnassa... Printtaa jokin näyttö taskuus sähkösestä toiminnasta. Trafi EI tee virheitä. Jos tieto häviää tai muuten ei kirjaudu olet maksuhenkilö. Vert. saapumaton ajoneuvovero lasku.

Taas pitäisi olla viron

Taas pitäisi olla viron rekkarissa kaikki,niin ei tarvitsisi huolehtia kameroista,veroista,vakuutuksista,p-sakoista...eli eipä mistään toisinsanoen.

Samalla ilmoittautuisi

Samalla ilmoittautuisi vastuunpakoilijaksi. Halvasta monet myyvät maineensa. Kannattaa laittaa mieleen ne henkilöt jotka tilaisuus on tehnyt varkaaksi.

Tuossapa on naapuritalon

Tuossapa on naapuritalon tallissa "pitkäkilpinen" Ford, aika uusikin, ollut ajoittain liikenteessä jo pari vuotta. Eikös nämä venäjän kilvet olisi jo aikaa sitten pitänyt vaihtaa eurokilpiin? Ei siis käsittääkseni ole suomalaista liikennevakuutusta voimassa, koskapa on pitkät kilvet? Miten mahtaa poliisi suhtautua tällaiseen toimintaan? Auton omistaja asuu kuitenkin pysyvästi Suomessa. Onko veli venäläisillä eri oikeudet ja velvollisuudet kuin Suomen kansalaisilla?

Tuossapa on naapuritalon

Tuossapa on naapuritalon tallissa "pitkäkilpinen" Ford, aika uusikin, ollut ajoittain liikenteessä jo pari vuotta. Eikös nämä venäjän kilvet olisi jo aikaa sitten pitänyt vaihtaa eurokilpiin? Ei siis käsittääkseni ole suomalaista liikennevakuutusta voimassa, koskapa on pitkät kilvet? Miten mahtaa poliisi suhtautua tällaiseen toimintaan? Auton omistaja asuu kuitenkin pysyvästi Suomessa. Onko veli venäläisillä eri oikeudet ja velvollisuudet kuin Suomen kansalaisilla?

Miksi asiakkaiden pitää

Miksi asiakkaiden pitää maksaa Trafille itse tehdystä liikenteestä poistotyöstä?

Siksi kun muuten niiltä

Siksi kun muuten niiltä loppuisivat kampaviinerit kahvipöydästä.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat