Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vaalikynä | Digitaaliset palvelut terveys- ja hoivapalveluissa

Digitaaliset palvelut on nostettu vahvasti esiin sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa. Digitaaliset palvelut ovat tulleet jäädäkseen, mutta kehitys on ollut aivan liian nopeaa esimerkiksi pankkipalveluissa ja vaikkapa rokotus- ja muissa ajanvarauksissa.

Digitaalisia palveluja on tarkoitus lisätä hoito- ja hoivapalveluissa. Ja hyvä niin, kun on kyse esimerkiksi rutiiniasioista ja -tarkastuksista, joilla voidaan säästyä usein etenkin liikuntaesteisille hyvinkin stressaavilta vastaanottokäynneiltä.

Digitaaliset palvelut esimerkiksi kotihoidon käyntejä täydentävänä palveluna, kuten muistutuksen antamiseen asiakkaalle lääkkeiden ottamisesta tai ruokailuajoista, voivat nekin olla varsin hyviä tietyissä tilanteissa. Niiden käyttöopastuksen on kuitenkin oltava perusteellista, ne eivät saa aiheuttaa stressiä, vaan vähentää sitä ja lisätä turvallisuutta arjessa.

Digitaalisia palveluja ei kuitenkaan saa hätätilanteita lukuun ottamatta koskaan käyttää hoitohenkilökunnan ensimmäisenä yhteydenottona. Mitkään sähköiset palvelut eivät voi korvata ihmiskontakteja. Mieluiten meidän tulisi saada käyttöömme omalääkäri- ja omahoitajajärjestelmä. Se helpottaisi sekä hoitohenkilökunnan että asiakkaiden elämää, synnyttäisi säästöjä ja lisäisi turvallisuutta arjessamme.

Merja Laaksonen, Siuntion kunnanvaltuuston puheenjohtaja, HUSin valtuuston jäsen, Lohjan sairaanhoitoalueen lautakunnan jäsen, aluevaaliehdokas (r.)