Lohjanjärven matkailutäkyksi viritellään isoa vesibussia – kyytiin jopa 100 matkustajaa

Karjalohjalaislaivuri haluaa herättää henkiin laajamittaisen tilausristeilytoiminnan.

Karjalohjalainen laivuri Mika Aartola kertoo, että uuden vesibussin kotiranta voisi olla kuvan Karjalohjan veneilijöiden laivaranta. - Toinen mahdollisuus on Päiväkumpu, mutta laituripaikka myös Aurlahdessa olisi hieno juttu. Heli Kurimo

Jukka Nurmilaakso

LOHJA | Jos kaikki sujuu onnellisten tähtien alla, Lohjanjärvellä nähdään jo ensi kesänä 60–100 henkeä vetävä vesibussi.

Suunnitelman takana oleva karjalohjalainen laivuri Mika Aartola tosin korostaa, että mikään ei ole vielä varmaa.

– Tarkoitus olisi palvella Lohjanjärven rannalla olevia matkailukohteita. Nyt kartoitamme, mitkä kohteista ovat risteilytoiminnan kannalta kehittämiskelpoisia. Monien paikkojen ongelmana on, että rantoihin pääsy on hankalaa, ja se edellyttäisi ainakin laiturin rakentamista.

Esimerkiksi Kisakallion ja Hiidenveden suunnalla olisi mielenkiintoisia kohteita, mutta vesireitit eivät ole isolle vesibussille häävejä.

–On iso riski lähteä sinne. Ne väylät on ensin selvitettävä paremmin.

Esimerkiksi Mustion Linnan osalta kädet on nostettu toistaiseksi pystyyn.

– Ensinnäkin Mustiolle on Lohjalta pitkä matka, ja toisaalta Lohjansaaren kaksi siltaa ovat vain kahden metrin korkeudella eikä niistä vesibussilla pääse alitse.

Jos käytössä olisi matalarunkoisempi alus, ongelmaksi nousisi Mustiolla matala vesi ja virtaukset.

– Aivat täysin ei Mustion reittiäkään suljeta jatkossa pois. Suunta on vain teknisesti haastava.

Myös Päiväkumpuun on Aurlahdesta matkaa matkailijalle paljon eli tunti ja 20 minuuttia.

– Ei sekään ihan jokapäiväinen reitti voi olla.

Kiinnostavina lähiseudun mahdollisina risteilykohteina Aartola mainitsee Pähkinäniemen, Vivamon, Vohloisen, Lohjansaaren sekä Karkalin arboretum Magnolian.

– Esimerkiksi Keski-Euroopasta tai Aasiasta tulevat matkailijat voivat nähdä tällaisen järviluonnon aivan eri silmin kuin me suomalaiset.

– Ja nykyinen sosiaalinen media mahdollistaa jopa ihan universaalin markkinoinnin. Haaste on saada matkailijat Helsingistä tänne, mutta jos se onnistuu Tytyrin kaivokseen, miksi se ei onnistuisi Lohjanjärvelle?

– Tarkoituksemme on lisäksi panostaa jo olemassa oleviin Lohjan tapahtumiin ja voisimme järjestää omia teemamatkoja.

Aluksessa tarjoiltaisiin pientä purtavaa ja ajan mittaan hankittaisiin anniskeluoikeuksia. Alus työllistäisi kipparina toimivan Aartolan lisäksi neljä henkilöä.

Toiminnan käynnistämisen budjetin Aartola on laskenut olevan noin 100 000 euroa. Summa sisältää alusinvestoinnin. Mika Aartolan aikomuksena on hankkia oma vesibussi.

– Olen käynyt kotimaassa katsomassa muutamia potentiaalisia vaihtoehtoja.

Lohjan yrityspalvelupäällikkö Tapani Tapiola korostaa, että kaupunki ei tule antamaan vesibussitoimintaan rahallista tukea.

Sen sijaan Lohja ja Novago luovat toiminnalle puitteita ja antavat neuvoja yrityksen perustamiseksi sekä verkostoitumiseen ja markkinointiin.

– Haarukoimme nyt, voidaanko Aurlahteen tai muualle järjestää näin isolle alukselle laituripaikka. Olen toiveikas, mutta varmaksi ei voi luvata.

Lohjanjärven risteilytoiminta

Lohjanjärvellä nähtiin 1980-luvun alun jälkeen viisi erilaista alusta kokeilemassa laajempimittaisen risteilytoiminnan kannattavuutta.

Näistä viimeisimpänä siipiään kävi koettamassa porvoolaisomistuksessa ollut m/s Ellan.

Ellanin kolme vuotta kestänyt kausi päättyi kesällä 2001. Sen jälkeen tämän mittakaavan aluksia ei ole järvellä ollut.

Lohjanjärven Risteilyt Oy ja M/s Jenny lopetti toimintansa muutama kesä siten.

Nyt toiminnassa on saaristolaispaatti M/S Saariston Maija, johon mahtuu viisi matkustajaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut