No jopas! Punalaputetut aleruoat nousivat ruokatrendilistan kärkeen – "Harkittu kuluttaminen on nyt pinnalla"
K-ryhmän trendikatsaus 2021 nostaa ruokatrendilistan kärkeen lähellä viimeistä käyttöpäivää olevat alennetut tuotteet, eli yleensä punaisilla tai muun värisillä alelapuilla merkityt ruoat. Kakkosena ruokatrendilistalla ovat pakkaamattomat tai mahdollisimman vähään pakkausmateriaaliin pakatut elintarvikkeet ja kolmosena sushi, kerrotaan K-ryhmän tiedotteessa.
Suomalaiset arvioivat ostokäyttäytymistään laajassa Ruokailmiöt 2021 -tutkimuksessa. Ensi vuonna suomalaiset valitsevat ostoskoriin yhä valmiimpia ratkaisuja vastuullisten ja hyvinvointia tukevien valintojen lisäksi.
Koronakotoilu pompautti yhden vihanneksen myynnin kovaan nousuun – ruokakaupoilla menee nyt lujaa
Suurimmat ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät suomalaisilla ovat nyt harkittu kuluttaminen, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin pyrkiminen sekä halu kehittyä ruoanlaittajana. Jo useita vuosia suurimpana jatkanut tiedostava kuluttaminen on tutkimuksen mukaan jakaantunut kahdeksi uudeksi suunnaksi eli harkittuun kuluttamiseen ja hyvän omantunnon valintoihin. Harkittu kuluttaminen vaikuttaa 38 prosentilla suomalaisista arjen valintoihin ja se on nyt suurin ruokailmiö.
– Se, että harkittu kuluttaminen on nyt pinnalla, liittyy varmasti koronavuoteen, eli on tarve tehdä taloudellisesti järkeviä valintoja ja halutaan tukea suomalaista tuotantoa ostopäätöksillä. Toisaalta valinnoilla halutaan pienentää ympäristön kuormittumista ja ostoskoriin voidaan valita vaikkapa matalan hiilijalanjäljen tuotteita. Valintojen eteen ollaan valmiita näkemään vähän vaivaakin, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar tiedotteessa.

Tutkimuksen mukaan jopa 73 prosenttia lapsiperheistä tarjoaa lapsilleen uusia ja totutusta poikkeavia kokemuksia ruoan parissa, jotta heistä ei kasvaisi nirsoja aikuisia. Makaronilaatikko ei olekaan enää arkiruokien ykkönen, vaan lapsille maistuvat yhä monipuolisemmat ja mausteisemmat ruoat. Se asettaa rajoja myös aikuisille: Halu kehittyä ruoanlaittajana on kolmanneksi suurin vuoden 2021 ilmiöistä.
Suomessa ovat nyt pinnalla nämä kahdeksan ruokatrendiä, paljastavat S-ryhmän tilastot
– Kodeissa valmistetaan yhä enemmän intialaista, thaimaalaista ja japanilaista ruokaa. Toisaalta lapsiperheet ostavat yli 30 prosenttia kaupassa valmistetusta sushista. Myös muut valmiimmat ravintolatason ratkaisut kiinnostavat yhä useampaa, kertoo tiedotteessa K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupasta vastaava johtaja Harri Hovi.
S-marketissa työskentelevä Janica leipoo hittituotteen käsin – "Ihmiset eivät vieläkään usko sitä"
K-ryhmän Ruokailmiöt 2021 -tutkimus
Näitä tuotteita ostetaan vuonna 2021
Lähellä viimeistä käyttöpäivää olevat alennetut tuotteet (51 %)
Pakkaamattomat tai mahdollisimman vähään pakkausmateriaaliin pakatut elintarvikkeet (42 %)
Sushi (40 %)
Kaurapohjaiset vaihtoehdot maitotuotteille kuten kaurajugurtti tai maito (39 %)
Ruoan ostaminen verkkokaupasta (38%)
Terveelliset valmisruoat (37 %)
Helposti mukana kulkevat ja liikkeellä syötävät välipalat (36 %)
Matalan hiilijalanjäljen tuotteet (32 %)
Kotimainen superruoka (31 %)
Inkivääri (31 %)
Runsasproteiiniset tuotteet (28 %)
Personoidut ruokakassit (25 %)
Hävikkiruoasta valmistetut tuotteet (24%)
Tunnettujen tai suosikkiravintolan valmistamien annosten ostaminen kotiin ruokakaupasta (22 %)
Kasvisvalmisruoat (22 %)
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.