Lemmikkieläimille suunnattujen tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna jyrkästi verkossa. Ahkerimmat verkko-ostajat ovat Kanta-Hämeessä.
Ostospalvelu Klarnan myyntidatasta ilmenee, että lemmikkieläintuotteiden myynti kasvoi verkossa viime vuoden aikana 56 prosenttia. Myynnin kasvu alkoi Suomessa heti koronapandemian ja siihen liittyvien rajoitusten alkaessa.
Lemmikkien ruokiin, leluihin ja virikkeisiin on panostettu erityisesti Kanta-Hämeessä, Pohjois-Karjalassa ja Lapissa, Klarna kertoo tiedotteessa. Uusimaa yltää listauksessa nipin napin kymmenenneksi.
Verkkokaupasta ostetaan tällä haavaa niin kissan sätkiviä kalaleluja kuin sesonkituotteitakin kuten koirien talvitossuja ja takkeja. Verkkokaupasta tilataan myös paljon ruokaa ja muita painavia ostoksia.
Maaliskuussa 2020 lemmikkieläintuotteiden myynti nousi välittömästi 32 prosentilla verrattuna edeltävään kuukauteen.
– Moni on varmasti huomannut lähipiirissään tai sosiaalisessa mediassa lemmikkibuumin, joka alkoi pandemian alussa. Klarnan data vahvistaa, että suomalaiset ovat todella tuoneet koteihinsa tavallista enemmän nelijalkaisia ystäviä viime vuoden aikana ja sijoittaneet niiden hoitoon, kertoo tiedotteessa Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman.
Myyntidatan mukaan lemmikkieläintuotteita ostetaan useimmiten sunnuntaisin ja varsinkin aamulla kello 8-10.
Data myös paljastaa, että naiset shoppailevat lemmikeille tuotteita kuusi kertaa enemmän kuin miehet.
– Lemmikit, varsinkin koirat, vaativat huomiota heti aamusta myös viikonloppuisin, mikä voi selittää sunnuntaiaamun suosion shoppailulle. Esimerkiksi ulkoiluhetki viikonloppuaamuna voi paljastaa uuden virikkeen tai valjaiden tarpeen, Nyman toteaa.
Klarna tekee Suomessa yhteistyötä yli 6 000 verkkokaupan kanssa.