"Ihmiset etsivät erilaisia ansaintatapoja" – Suomi on kasvun kynnyksellä ja se avaa uusia tilaisuuksia taloudelliseen nousuun

Kasvun kynnyksellä -webinaarisarjan avausosan esiintyjät kokoontuivat Etelä-Suomen Median tiloihin Vantaan Tikkurilaan. Marke-Riitta Knuts

Jouni Lampinen

Taloudellisen kasvun mahdollistavat keinot olivat esillä, kun aiheen asiantuntijat esiintyivät Kasvun kynnyksellä -webinaarisarjan avausosassa torstaiaamuna Vantaan Tikkurilassa.

Nyt on hyvä aika kasvulle, OP Uusimaan yritys- ja yhteisöasiakkaista vastaava pankinjohtaja Markus Sillanaukee vahvisti suorassa lähetyksessä.

– Investointien rahoitus on meillä nyt 85 prosenttia kaikesta rahoituksesta. Pankistamme nostettujen yritysluottojen määrä on yli 40 prosenttia isompi kuin viime vuonna.

Tilanne oli aivan toinen vielä viime vuonna, Sillanaukee muistutti Etelä-Suomen Median tiloissa.

– Koko yritysrahoituksestamme 55 prosenttia oli käyttöpääomarahoitusta.

Etelä-Suomen Median paikallisjohtaja Karri Kannala kertoi, miten yritykset voivat hyödyntää mediaa kasvupyrkimyksissään.

Journalistissa asioissa päätösvalta on toimituksella.

Karri Kannala

Yrittäjillä on paljon uutisia, joista yrittäjät eivät viesti ja näin paikallismediakin jää vaille lukijoiden kaipaamia uutisia.

– Kannustan aktiiviseen vuoropuheluun median ja sen paikallisen median kanssa.

Kasvun kynnyksellä -webinaarisarjan juontavan Jaakko Loikkasen pyynnöstä Kannala selvitti, missä menee mediamyynnin ja journalistisen sisällön raja.

– Mediamyynnin myymä mainonta, se on rahalla ostettavaa. Silloin asiakas päättää, mitä hän siellä mainostaa, kunhan se on Suomen lainsäädännön mukaista ja eettisesti hyväksyttävää.

– Journalistissa asioissa päätösvalta on toimituksella.

Juontaja Loikkanen halusi tietää, että vieläkö tässä ajassa päätoimittajalle tulee yhteydenottoja, joissa yritys muistuttaa maksamistaan mainosrahoista ja pyytää toimittajan tekemään juttua firman uusista ikkunateippauksista.

– Tulee niitä melkein viikoittain. Ymmärrys on kuitenkin parantunut suomalaisessa yrityskulttuurissa. Ymmärretään, mikä on mainontaa, mikä on journalismia ja mikä ei ole.

– Mitä pienempi toimija on, sitä enemmän tällaista kytkykauppaa yritetään. Ja kun se tyrmätään, siitä saatetaan jopa loukkaantua.

Yrityskaupat mahdollistavat talouskasvua, OP Yrityspankissa rahoituksen järjestämisestä vastaava johtaja Laura Hakamies painotti.

– Yrittäjät ovat yleensä vastentahtoisia myymään, kun on huono aika.

Esimerkiksi jo alkaneen talouskasvun aikana on kaupan sellaisia yrityksiä, jotka eivät muulloin olisi kaupan, Hakamies arvioi.

Samalla yritysten yhdistymiskuviot ovat ajankohtaisia.

– Integroiminen on helpompaa kasvun aikana. Positiivisilla luvuilla on helpompi hakea hyötyjä.

Suomeen mahtuu laaja kirjo erilaisia yrityksiä. Uudenmaan Yrittäjien aluejohtaja Petri Ovaska muistutti, että yrityselämää monipuolistava kehitys on jatkunut kiihtyvällä vauhdilla korona-aikana.

Ovaskan mukaan yritykset ovat aiempaa enemmän hakeneet muista yrityksistä yhteistyökumppaneita erilaisiin projekteihin, esimerkiksi uuden työntekijän palkkaamisen sijaan.

Ja moni suomalainen on nähnyt tilaisuuden tässäkin ja uusia yrityksiä on perustettu hyvällä tahdilla.

– Ihmiset etsivät erilaisia ansaintapoja.

Yrittäjät ovat kaiken kaikkiaan verkostoituneet entistä vahvemmin, Ovaska vahvisti verkostoitumistrendin voimassaolon.

Poliittisen päätöksenteon vaikutus esimerkiksi suuryritysten investointihalukkuuteen oli myös esillä webinaarissa.

Karri Kannala tietää, että yrityksissä seurataan, miten työllisyys- ja vastuullisuusteemat ovat esillä poliittisessa keskustelussa ja linjauksissa.

Hallitus pitää vahvasti esillä ilmastonmuutokseen liittyviä asioita.

– Ja sen eteen tehdään toimia.

Kannala huomautti, miten Helsingin Uutisissa oli kuluvalla viikolla käsitelty, kuinka Helen oli joutunut nostamaan kaukolämmön hintaa.

– Johtuen isolta osin siitä, että käytetään niin paljon kivihiiltä ja päästöoikeuksien hinta rankaisee heitä nyt siitä.

Vastaavasti toisella energiayhtiöllä, Vantaan Energialla, ei ole samaa ongelmaa.

– Siellä on tehty etupainotteisemmin näitä ympäristötoimia. Kyllähän nämä poliittiset linjaukset ilmastoasioiden suhteen vaikuttavat yrityksiin.

Kasvun kynnyksellä -webinaarisarjan ensimmäisessä osassa esiintyneet asiantuntijat painottivat, että nyt on hyvä hetki luoda tarvittavat suunnitelmat liiketoimintaan ja siihen liittyvään vastuullisuuteen.

Webinaarisarjan toisella (28.10.) ja kolmannella kerralla (25.11.) puhutaan kansainvälistymisestä sekä menestymisen eväistä vuonna 2022.

Uudenmaan OP ja Etelä-Suomen Media järjestävät webinaarisarjan.

Tämä verkkomedia on osa Etelä-Suomen Mediaa.

Sarjan ensimmäinen osa on katsottavissa osoitteessa https://etelasuomenmedia.fi/kasvun-kynnyksella/

Finnvera

Yrityksen kasvu on yhteinen asia

Valtion omistamalla erityisrahoittajalla Finnveralla on tärkeä rooli kasvun mahdollistajana, Etelä-Suomen aluejohtaja Anna Karppinen muistutti Kasvun kynnyksellä -webinaarisarjan avausosassa.

– Tyypillisimmin olemme takaamassa pankin rahoitusta yritykselle. Takausosuutemme on voinut olla jopa 80 prosenttia.

Finnverassa ymmärretään vaikkapa lainaa harkitsevien yritysten kasvuhalukkuutta.

– Yritys pystyy pitämään huolta kilpailukyvystään talouskasvulla.

Kommentoi

Mainos: Länsi-Uusimaa

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut