Länsi-Uusimaalla 42 000 lukijaa – "Lehdellä on vankka asema alueella"

KMT: Länsi-Uusimaan kokonaistavoitettavuus kasvanut 2,4 prosenttia.

Uutispäällikkö Maijaliisa Valkonen (oik.), taittava toimittaja Sari Lamminaho ja urheilutoimittaja Nina Paloheimo suunnittelivat tiistaina Länsi-Uusimaan keskiviikkonumeron uutispainotuksia ja sivujärjestystä. Päivi Kallo

Sanomalehti Länsi-Uusimaan kokonaistavoitettavuus printissä ja verkossa on nyt 42 000 viikottaista lukijaa, kertoo tuorein Kansallinen Mediatutkimus (KMT). Määrä on noussut tuhannella edellisestä mittauskerrasta.

– Lehdellä on lukijatilastojenkin valossa vankka ja pysyvä asema alueella, päätoimittaja Päivi Kallo toteaa.

– Printin sekä verkon sähköisen sisällön tekeminen samanaikaisesti on nykyisin lehden toimituksen ja myynnin arkea, ja luvut osoittavat, että monikavavaisuudessa on onnistuttu.

Länsi-Uusimaata julkaisevan Etelä-Suomen Median kaikkien lehtien kokonaistavoittavuus on nyt 978 000 lukijaa. ESM:n paperilehdet tavoittavat 597 000 lukijaa ja verkkolehdillä on yhteensä 542 000 lukijaa, eli lähes saman määrän kuin edellisessä KMT-mittauksessa.

Viikkokokonaiskertymä Etelä-Suomen Median lehdillä on 1,1 lukijaa.

Etelä-Suomen Median lehdistä suurimmat kokonaistavoittavuudet ovat Helsingin Uutisilla (370 000 lukijaa), Tamperelaisella (191 000), Länsiväylällä (146 000) ja Vantaan Sanomilla (118 000).

Kokonaistavoittavuusluku on lehden keskimääräisen numeron lukijamäärä lisättynä keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita käyttäneiden lukijoiden määrällä. Sekä painettua että digitaalista lehteä käyttävät lasketaan vain yhdeksi lukijaksi.

Tilattavien paperisten lehtien lukijamäärät ovat valtakunnallisesti yhä hienoisessa laskussa, mutta yhdistelmä printti ja näköislehti on pitänyt tasonsa verrattuna edelliseen mittaukseen.

Etelä-Suomen Media kuuluu Mediatalo Keskisuomalaiseen, jonka lehdistä 68 on mukana tuoreimmassa KMT-mittauksessa.

Näiden lehden yhteinen viikkotavoittavuus on 2,1 miljoonaa yli 15-vuotiasta suomalaista. Mediatalo Keskisuomalaisen paperilehdet tavoittavat 1,35 miljoonaa ja verkkolehdet 1,1 miljoonaa lukijaa.

Fakta

KMT

Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on mediatalojen yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.

KMT 2021 -tutkimuksessa on 23 403 vastaajaa ja tutkimuksen kohderyhmä on 15 vuotta täyttäneet suomen- ja ruotsinkieliset.

Lehtien digilukijamäärät saadaan FIAM-mittauksesta, joka tuottaa viikoittain tietoa suomalaisten mediatalojen verkossa tarjoamien palveluiden tavoittavuudesta.

KMT 2021-tutkimuksessa digilukijamäärät kalibroitiin FIAM viikkotavoittavuuslukuihin viikoilta 14–26.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut