Tutkimus: Some-vaikuttajat koukuttavat nuoria herkkuihin – Tutkijat haluavat suitsia epäterveellisen ruoan markkinointia lapsille

Tutkimuksessa haastateltujen nuorten mukaan epäterveellisten herkkujen mainonta on arkipäiväistä somessa. Kuvituskuva Arkisto/Aija Pirinen

Jouni Lampinen

Lapsen suosikkitubettaja esittelee ja maistelee herkkuja videollaan, ja lapsi haluaa kokeilla samaa.

Näin epäterveellisiä herkkuja markkinoidaan tehokkaasti lapsille ja nuorille, selviää tuoreesta tutkimuksesta, josta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö.

Nuorten mukaan epäterveellisten herkkujen mainonta on arkipäiväistä somessa, tutkimuksen loppuraportissa kerrotaan.

Lasten ja nuorten mediaympäristö painottuu nykypäivänä yhä enemmän sosiaaliseen mediaan.

Tämä kehitys on houkutellut yrityksiä kohdentamaan markkinointiaan someen.

Somessa esiintyvästä elintarvikemainonnasta isossa osassa ovat nimenomaan epäterveelliset herkut ja juomat, tutkimusraportissa kerrotaan.

Somessa kannustetaan alaikäisiä kuluttajia.

VNK:n ja STM:n tiedote

Ja nuorten keskuudessa on yleistä sitoutua epäterveellisiä elintarvikkeita ja juomia edustaviin brändeihin.

Suomessa lasten ja nuorten altistumista epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnille ei ole juurikaan aikaisemmin tutkittu.

Nyt valmistuneessa tutkimuksessa vanhemmat kertovat, että tällaisen markkinoinnin vaikutus tuntuu suomalaiskodeissa.

Lapsi tai nuori voi esimerkiksi pyytää ostamaan jonkin tuotteen, jonka hän on nähnyt some-vaikuttajalla.

Keskustelua herättivät myös erilaiset somen kautta esitetyt haasteet, joihin liittyy usein epäterveellisten elintarvikkeiden syöminen ja maistelu.

Tutkimuksen mukaan tällaiset haasteet ovat suosittuja nuorten keskuudessa.

– Onhan ne semmosia, mitkä sitten oikeesti pureekin lapsiin, eräs tutkimukseen haastateltu äiti kuvaili some-vaikuttamista.

Loppuraportissa painotetaan, että yksikään haastatelluista vanhemmista ei edusta vain yhtä näkökulmaa tutkittuun aiheeseen.

Valtioneuvoston kanslia ja STM tiedottavat, että tutkimuksen mukaan markkinoinnin sääntely ei nykyisellään suojele nuoria tarpeeksi hyvin epäterveellisen ruoan markkinoinnilta.

Erityisen paljon epäterveellisen ruoan markkinointi koettelee 13-17-vuotiaita suomalaisia.

– Nykyinen sääntely suojelee alle kouluikäisiä lapsia melko hyvin, mutta jättää käytännössä 13–17-vuotiaat vaille suojaa, STM:n ja VNK:n tiedotteessa kerrotaan.

– Raportin mukaan keinoja suojella lapsia epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnilta on monia ja sääntelyä pitää tehostaa monella rintamalla.

Tiedotteessa muistutaan myös siitä, että yritykset eivät tyydy pelkästään omaan markkinointiin.

– Somessa kannustetaan alaikäisiä kuluttajia tuottamaan omaa sisältöä epäterveellisistä elintarvikkeista.

STM:n johtama hanke

Eväitä markkinoinnin rajoittamiseksi

Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi lapsille ja nuorille (EPELI) -tutkimushankkeessa kartoitettiin lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia sekä ratkaisuja sen aiheuttamiin haittavaikutuksiin.

EPELI-hanke on toteutettu Helsingin yliopiston, Tampereen yliopiston, Suomen ympäristökeskuksen ja Ahjo Communications -viestintätoimiston yhteistyönä.

Tutkimushankkeen loppuraportti on osa valtioneuvoston vuoden 2020 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa.

Hankkeen vastuuministeriönä toimi sosiaali- ja terveysministeriö ja mukana olivat myös maa- ja metsätalousministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö.

Hankkeessa on myös kehitetty Suomen olosuhteisiin sovellettu versio Maailman terveysjärjestön WHO:n ravitsemusprofiilista. Tämän pohjalta voidaan suunnitella toimenpiteitä epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnin rajoittamiseksi.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut