Polttoaineiden hinnat ovat nousseet poikkeuksellisen voimakkaasti tänä vuonna, mutta vastaavaa kehitystä ei ole näköpiirissä.
Näin arvioi Tieliikenteen tietokeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja.
– On olemassa edellytykset olettaa, että hintakehitys alkaa hiljalleen tasaantua.
Esimerkiksi 95-oktaanista bensiiniä lurautettiin tankkeihin Suomessa lokakuussa keskimäärin 1,80 euron litrahinnalla.
Tilastokeskuksen tiedoista selviää myös, että saman bensiinilaadun ja -määrän keskihinta oli vielä kuluvan vuoden tammikuussa 1,48 euroa.
Kun poimii Tilastokeskuksen tiedoista lokakuun keskihintoja edellisiltä vuosilta, niin huomaa kyseisen 95E10-laadun litrahinnan vaihdelleen 1,41–1,58 euron välillä vuosina 2015–2019.
Hintaan vaikuttavat euron ja dollarin valuuttakurssit.
Tiina Viksten
Dieselin keskihinta oli viime lokakuussa 1,63 euroa litralta ja vastaavasti hinta oli alhaisimmillaan tämän vuoden tammikuussa 1,38 euroa.
Lisäksi Tilastokeskuksesta selviää, että 98-oktaanisen bensiinin keskihinta oli litraa kohden tämän vuoden tammikuussa 1,57 ja lokakuussa 1,88 euroa.
Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja Katri Taskinen vastaa, että polttoaineiden hintoihin vaikuttaa moni asia.
– Maailmanmarkkinat, valuuttakurssit sekä paikallinen kilpailu ja verotus, Taskinen luettelee.
– Näiden tekijöiden kehitys vaikuttaa yhdessä polttoaineen pumppuhintaan.
Taskinen painottaa ennustamisen vaikeutta kysyttäessä polttoaineiden tulevaa hintakehitystä.
– Hinnat vaihtelevat paikkakunnittain ja asemittain ja yksi merkittävä tekijä alueellisille hintaeroille on paikallinen kilpailu.
Mikä onkaan sitten nostanut polttoaineiden hintoja tänä vuonna?
– Raakaöljyn hintakehitykseen on hiljattain vaikuttanut globaalin talouden vahva positiivinen kehitys, Taskinen sanoo.
Koronarajoitusten loiventuminen ja rokotusten edistyminen ovat näkyneet siinä, että öljyn kysyntä on kasvanut.
Lisäksi Taskinen nostaa esimerkiksi rajusti nousseen maakaasun hinnan, mikä on lisännyt öljyn kysyntää maailmanmarkkinoilla.
Raakaöljyn hinta ei ole ollut viime viikkoina voimakkaassa muutoksessa, Taskinen lisää.
– Brent-raakaöljyn hinta on ollut melko stabiili viimeiset pari viikkoa.
Miten verotus vaikuttaa esimerkiksi 95-oktaanisen bensiinin hintaan, kehitysjohtaja Tiina Viksten SOK:n ABC-ketjuohjauksesta?
– Bensiinin hinnasta 65–70 prosenttia on erilaisia veroja.
Veronkorotuksia ei ole tiedossa, joten muut tekijät on otettava huomioon, kun pohditaan bensiinin ja muiden liikenteen polttonesteiden tulevia hintanäkymiä.
Myös Viksten huomauttaa, että maailmanmarkkinoiden tilanne ja alueellinen kilpailu vaikuttavat hintakehitykseen.
– Lisäksi hintaan vaikuttavat esimerkiksi euron ja dollarin valuuttakurssit.
Viksten ei ennusta tulevaisuutta.
– Markkinahintojen kehitystä emme pysty arvioimaan.
Polttonesteitä on kulutettu verrattain normaaliin tapaan viime aikoina, Tiina Viksten kertoo.
– Suomen polttonestevolyymit ovat palautuneet kohti tavallisia myyntimääriä.
Aikaisemmat korona-ajan rajoitustoimet, jotka koskivat esimerkiksi liikkumista yhteiskunnassa, vaikuttivat polttoaineiden kulutukseen. Esimerkiksi valtakunnallinen etätyösuositus päättyi lokakuun puolivälissä.
– Volyymi on luonnollisesti riippuvainen yhteiskunnan liikkumisista ja mahdollisista rajoitteista.
– Keskimääräiset tankkausmäärät ovat viime viikkoina olleet entisellä tasolla.
Tieliikenteen tietokeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja näkee edellä mainittujen Taskisen ja Vikstenin tavoin, että raaka-aineita koskeva kysynnän nopea nousu on vaikuttanut polttoaineiden hintoihin.
Maailman tilanteet vaikuttavat myös suomalaisen autoilijan arkeen vahvasti.
– Jos sähköstä on pulaa Kiinassa, vaikutukset heijastuvat monien raaka-aineiden saatavuuteen ja hintoihin, Kalenoja tietää.
Öljyjalosteiden hintaan voi vaikuttaa nopean kysynnän kasvaessa sekin, että hinnat kävivät viime vuonna erityisen alhaalla.
– Jalostusmarginaalit olivat viime vuonna matalat, mutta nyt on pääosin jo ylitetty koronaa edeltänyt taso.
– Hinta nousee väistämättä, kun talouden ennakoitua nopeampi kasvu on lisännyt kysyntää.
Raakaöljyn hintakehitystä on erityisen vaikea ennustaa, Kalenoja huomauttaa.
– Viisaatkin taloustieteilijät ovat menneet sitä yrittäessään metsään.