Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutta kaaraa hankkiva saattaa joutua pettymään, kun valmistajilla on pulaa auton rakenneosista –  "Saatavuuden näkymät ovat todella sumeat"

Automarkkina vilkastui selvästi vuoden 2020 pohjalukemista, mutta rekisteröintien kasvu hidastui kevään jälkeen.

Tämä tieto selvisi Autoalan tiedotuskeskuksen järjestämässä vuosikatsauksessa maanantaina.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo, että uusia henkilöautoja rekisteröitiin vuonna 2021 yhteensä 98 481.

– Se on 2,1 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020.

– Jäimme ehkä vähän alemmas, mitä olisi haluttu, Kallio pohtii.

Uusien henkilöautojen rekisteröinti oli huipussaan ennen finanssikriisiä, Kallio jatkaa.

Jäimme ehkä vähän alemmas, mitä olisi haluttu.

Tero Kallio

– 2 000-luvun alusta vuoteen 2008 uusien henkilöautojen rekisteröintimäärä pyöri 130 000:n ja 150 000:n välillä.

– Suomen talous ei ole toipunut (finanssikriisistä) samalla tavalla kuin monen muun Euroopan maan.

Tero Kallio painottaa, että 2 000-luvun keskiarvo on noin 120 000.

– Ennuste on, että ensirekisteröinnit kasvavat 108 000 henkilöautoon vuonna 2022.

– Komponenttipulan ennakoidaan hellittävän, Kallio perustelee ennustetta.

Tilauskanta olisi jo viime vuonna mahdollistanut suuremman määrän henkilöautojen ensirekisteröintejä kuin mitä toteutui, mutta tehtailta ei saatu tuotettua kysyntää vastaavaa määrää autoja markkinoille.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin vuonna 2021 yhteensä 12 893, joka on 0,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020.

Ladattavien autojen yleistyminen leimasi autokaupan vuotta 2021.

Täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi vuonna 2021 noin 10,3 prosenttiin ja ladattavien hybridien 20,5 prosenttiin, Autoalan tiedotuskeskus ilmoittaa.

Vielä vuonna 2020 vastaavat osuudet olivat 4,4 prosenttia ja 13,7 prosenttia.

Joulukuussa Suomessa ensirekisteröitiin ennätysmäärä täyssähköautoja, noin 24 prosenttia.

Autoalan tiedotuskeskuksesta selviää myös, että ladattavat hybridit mukaan lukien ladattavien autojen osuus henkilöautojen rekisteröinneistä kasvoi noin 44 prosenttiin.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio korostaa, että vastaavat lukemat eivät ole toistumassa nyt kuluvan vuoden ensimmäisinä kuukausina.

Viime vuoden lopussa ladattavien autojen määrä kasvoi poikkeuksellisen suureksi, sillä ajoneuvovalmistajat ovat panostaneet komponenttipulan aikana erityisesti strategiseen mallistoonsa, johon kuuluvat muun muassa ladattavat autot.

Keskimääräinen ladattava auto maksaa noin 20 000 euroa enemmän kuin keskimääräinen uusi bensiinikäyttöinen auto.

Tieliikenteen tietokeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja kertoo, että uusien autojen tilauskanta ja kysyntä ennakoivat myynnin kasvua.

– Arvioimme, että globaali komponenttipula lievenee.

Tosin suurin osa autovalmistajista on arvioinut, että esimerkiksi sirupula jatkuu ainakin jossakin mittakaavassa kuluvan vuoden ajan, Kalenoja esittää.

Arvioiden mukaan globaali autotuotanto vähenee seitsemällä tai kahdeksalla miljoonalla autolla sirupulan takia vuonna 2022.

Uusien autojen valmistamiseen vaikuttavat myös raaka-aineiden ja energian hintakehityksen ennakointiin liittyvät vaikeudet, Kalenoja huomauttaa.

– Saatavuuden näkymät ovat todella sumeat.