Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Turun Tunnin Juna Oy solmi puolen miljoonan euron suunnitteluttamissopimuksen

Turun Tunnin Juna Oy ja Welado Oy ovat solmineet kaksivuotisen suunnitteluttamissopimuksen Helsingin ja Turun välisestä uudesta junayhteydestä. Sopimukseen sisältyvät hankkeen asiantuntijapalvelut sekä suunnittelun tekninen tuki. Suunnitteluttamissopimuksen arvo on noin puoli miljoonaa euroa.

Turun tunnin juna on tällä hetkellä yksi Suomen merkittävimmistä infrahankkeista. Käynnissä olevassa suunnitteluvaiheessa Helsingin ja Turun välille teetetään viisi ratasuunnitelmaa, joita edistetään kohti rakentamisvaihetta omina kokonaisuuksinaan. Hankkeeseen kuuluu Espoon ja Salon välisen oikoradan kaksi ratasuunnitelmaa sekä kolme ratasuunnitelmaa Salon ja Turun välille.

Weladon projektipäällikkö Tommi Latvan mukaan suunnitteluttajakonsultti kilpailuttaa toimeksiantoja yhdessä tilaajan kanssa ja valvoo tilaajan etuja suunnittelun edetessä. Työhön kuuluu myös olennaisena osana suunnittelun ohjaus sekä eri tekniikka-alueiden yhteensovittamista

Weladon hankkeelle tuottamiin asiantuntijapalveluihin kuuluvat muun muassa ratatekniikka, työvaihesuunnittelu, siltatekniikka, tunneli- ja kalliorakennetekniikka, turvalaitetekniikka, sähkörata- ja vahvavirtatekniikka sekä kustannuslaskenta.

– Hanke tulee jo suunnitteluvaiheessa työllistämään satoja eri alojen asiantuntijoita, suunnittelijoita, urakoitsijoita ja muita toimijoita. On hienoa saada myös Weladon asiantuntemusta mukaan hankkeeseen, toteaa tiedotteessa Turun Tunnin Juna Oy:n projektijohtaja Annika Salokangas.

Turun Tunnin Juna Oy perustettiin joulukuussa 2020. Yhtiön tehtävänä on Espoo–Salo-oikoradan ja Salo–Turku-kaksoisraiteen ratasuunnitelmien laatiminen ja rahoittaminen uuden radan rakentamisvalmiuteen saakka.

Osakkaina yhtiössä ovat Suomen valtion lisäksi Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.

Turun tunnin junan suunnitteluvaihe kestää arviolta vuoden 2023 loppuun. Merkittävänä hankkeena suunnittelulle on myönnetty EU:n CEF-rahoitustukea yhteensä 50 prosenttia hankekustannuksista, kuitenkin enintään 37,5 miljoonaa euroa.