Erilaiset vertailupalvelut ovat käyneet koko ajan yleisemmäksi, kun kuluttajat etsivät edullisinta hintaa haluamalleen tuotteelle. Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntijat huomauttavat, että palveluihin kannattaa myös suhtautua erityisellä kriittisyydellä.
– Muutamalla klikkauksella silmiensä eteen saa kymmeniä tai jopa satoja vaihtoehtoja. Pelkästään yhtä vertailusivustoa käyttämällä ei voi kuitenkaan luottaa saavansa markkinoiden parhaan tarjouksen tarvitsemastaan tavarasta tai palvelusta, kirjoittavat kuluttajansuojan valvonnassa työskentelevät Henriikka Kekkonen ja Aino-Leena Nykänen.
Kekkonen ja Nykänen suosittelevat, että vertailupalvelun lisäksi kannattaa myös vierailla tavaraa tai palvelua tarjoavan yrityksen sivuilla.
– Tällä tavoin vertailusta saa luotettavamman ja se parantaa mahdollisuuksia löytää juuri omia toiveita vastaava tuote.
Erityisen kriittisesti he suosittelevat suhtautumaan turhan halvalta vaikuttaviin hintoihin.
– Ne eivät välttämättä toteudukaan, kun sopimuksen ehtoihin tutustuu tarkemmin. Hinnat voivat perustua tarjoushintoihin, jotka ovat voimassa vain tietyn ajan tai tarjous on voinut jopa loppua ennen sopimuksen alkua. Esitetyt hinnat eivät myöskään välttämättä vastaa käyttäjän tekemää rajattua hakua.
Uutista päivitetty 19.4. kello 13.27: Muokattu otsikkoa.
Kekkosen ja Nykäsen tekstin löydät kokonaisuudessaan täältä.