Selvitys: Yli puolet mainonnan ympäristöväittämistä on epäasiallista

Yli puolet suomalaisen mainonnan ympäristöväitteistä on epäasiallista, kertoo Ympäristöväittämät Suomen markkinoilla -selvitys, jonka ovat tehneet Suomen ympäristökeskus (SYKE) ja työ- ja elinkeinoministeriö.

Hankkeen tarkoituksena oli kuvata, millaista Suomessa esiintyvä tuotteiden ympäristömarkkinointi on, kuinka paljon sitä esiintyi ja miten voitaisiin edistää asianmukaista ympäristöseikoilla markkinointia.

SYKE selvitti mainonnan ympäristöväittämiä Suomessa analysoimalla tuhansia sosiaalisen median ja verkkolehtien mainoksia.

Puolet (49 %) mainoksista vain yleisti ympäristövaikutuksia. Laskentatuloksia tai eriteltyä tietoa tarjosi vain 8 prosenttia mainoksista.

Kansalaistiedekampanja vastaanotti ilmoituksia arveluttavista ympäristöväitteistä moninkertaisesti (78 kpl) verrattuna väitteitä valvovan viranomaisen vastaanottamiin ilmoituksiin.

Kansalaiset valittivat useimmin hiilineutraalius- tai kompensointiväitteistä. Sekä kansalaisten ilmoittamissa että otoksen mainoksissa toistuivat usein termit ekologinen ja vastuullinen.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut