Suomalainen ajaa keskimäärin lähes 13-vuotiaalla autolla, selviää vuoden 2022 tilastoista.
Autoalan tiedotuskeskuksen tiedotteen mukaan liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli vuoden lopussa 12,9 vuotta, mikä on 0,3 vuotta enemmän kuin vuoden 2021 lopussa.
Uusien autojen ensirekisteröinnit painuivat viime vuonna ennätysalas, 82 000:een. Se on alin lukema lähes 30 vuoteen.
Autoalan Tiedotuskeskus on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka omistavat Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus ry.
Viime vuonna autokannasta uusiutui vain 3 prosenttia, kun luku vielä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä autokannasta uusiutui vuosittain noin 5,5 prosenttia.
Jotta autojen keski-iän kasvu saataisiin pysäytettyä, autokannasta pitäisi Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan uusiutua vuosittain 5 prosenttia. Tämä tarkoittaisi 140 000:ta ensirekisteröintiä vuodessa.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan nykyinen uusiutumisvauhti tarkoittaa, että liikenteen päästövähennystavoitteet jäävät saavuttamatta. Autokannan vanheneminen ei edistä myöskään liikenneturvallisuutta.
Tänä vuonna ensirekisteröintien määrä kasvaa 98 000 henkilöautoon ja 13 000 pakettiautoon, Autoalan tiedotuskeskus ennakoi.
Talouden maltillinen taantuma, korkea inflaatio, korkotason nousu ja energian kohonneet hinnat ovat hiljentäneet automarkkinaa syksyn ja alkutalven aikana ja kuluvan vuoden ensirekisteröintilukematkin jäävät vielä selvästi pitkän aikavälin keskiarvoa maltillisemmiksi.
– Autoteollisuuden tuotantomäärä jää tänä vuonna vielä normaalista tasostaan, mutta saatavuuden ennakoidaan kuitenkin parantuvan vuoden jälkipuoliskolla. Taantuman aiheuttama kysynnän aleneminen jarruttaa autokannan uusiutumista. Autokannan kiertoa ja liikenteen päästöjen vähentämistä voitaisiin nopeuttaa muun muassa sähköautojen hankintatuilla ja kierrätyspalkkioilla, kertoo tiedotteessa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.