Nordea: Kuluttaminen Suomessa pienentynyt 25 prosenttia – päivittäistavarakaupassa kasvua

Korttimaksamisen volyymi on nyt noin 25 prosenttia pienempi kuin vuoden alussa, Nordea kertoo tiedotteessaan. MARTTI KAINULAINEN / LEHTIKUVA

STT

Koronakriisi on Nordean korttitilastojen perusteella vaikuttanut merkittävästi kulutukseen Suomessa. Korttimaksamisen volyymi on nyt noin 25 prosenttia pienempi kuin vuoden alussa, Nordea kertoo tiedotteessaan.

Korttimaksaminen on romahtanut niin matkailu- ja ravintola-alalla, takseissa kuin kulttuurin ja vapaa-ajankin saralla. Päivittäistavarakaupoissa korttimaksuvolyymit taas ovat kriisin aikana kasvaneet.

Nordean pääekonomisti Tuuli Koivu huomauttaa tiedotteessa, että aiemmista kriiseistä poiketen koronakriisin keskiössä ovat kuluttajat. Talouden romahdus ei ole keskittynyt teollisuuteen ja investointeihin, kuten esimerkiksi rahoituskriisissä, vaan nopein romahdus on tapahtunut palvelualoilla ja kuluttamisessa.

Koivu myös uskoo, että korttitilastoista löytyvät aikanaan ensimmäiset merkit elpymisestä, kun kriisi alkaa laantua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.