Otkes on aloittanut tutkinnan merivartijan kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta – merivartija kuoli partioveneen upottua Suomenlahdella juhannuspäivänä

Partiovene upposi siten, että vain sen keula jäi pinnalle. HEIKKI SAUKKOMAA / LEHTIKUVA

STT

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) aloitti sunnuntaina alustavan tutkinnan Loviisan edustalla Merivartioston partioveneelle sattuneesta kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta. Otkes ilmoitti Twitterissä , että se alkaa selvittää vartiolaiva Turvan partioveneen karilleajoa, joka tapahtui juhannuspäivänä lauantaina iltakymmenen jälkeen.

Vene upposi siten, että vain veneen keula jäi pinnalle. Kolmen hengen miehistöstä yksi jäi sisään vedellä täyttyneeseen veneeseen.

Merivartija todettiin myöhemmin kuolleeksi sairaalassa. Kuolemansyyntutkintaa hoitaa Itä-Uudenmaan poliisi, eikä tutkinnasta tiedoteta enempää.

Otkesin viestintäpäällikkö Tiina Bieber kertoi STT:lle, että onnettomuustutkijat olivat matkaamassa onnettomuuspaikalle sunnuntaina.

– Teemme kaikki tutkintatoimet, mitä tässä vaiheessa tarvitaan, että saadaan selvitettyä tapahtuman kulku ja sen syyt ja seuraukset.

Bieberin mukaan tutkintaan liittyy esimerkiksi onnettomuuspaikan kartoittamista ja onnettomuudessa osallisina olleiden kuulemista.

Virallisen tutkinnan aloittamisesta päätetään Bieberin mukaan tavanomaisesti noin viikon kuluttua alustavan tutkinnan aloittamisesta.

Otkes on turvallisuustutkintaa tekevä oikeusministeriön yhteydessä toimiva viranomainen. Se selvittää muun muassa, onko turvallisuus otettu riittävästi huomioon onnettomuuteen johtaneessa toiminnassa.

Otkesin kanta ratkaisee, milloin vene nostetaan

Lauantai-illan pelastustehtävään hälytettiin Suomenlahden Merivartioston venepartioita, Rajavartiolaitoksen meripelastushelikopteri sekä ensihoidon, poliisin ja pelastuslaitoksen yksiköitä.

Koska Otkes aloitti tapauksen alustavan tutkinnan, uponneen veneen nostamisen aikataulun määrittää se, missä vaiheessa Otkes katsoo noston mahdolliseksi, kertoi Suomenlahden Merivartioston apulaiskomentaja Mikko Simola.

– Otkesin kanta ratkaisee myös sen, mikä taho veneen noston tekee.

STT kysyi apulaiskomentajalta, onko nyt uponnut partiovene mahdollisesti samaa venetyyppiä kuin luotsivene, jonka uppoamisen yhteydessä kuoli kaksi luotsia Porvoon edustalla pari vuotta sitten.

– Veneet eivät ole tyypiltään samanlaisia. Näissä kahdessa onnettomuudessa ei ole siinä mielessä yhdistävää tekijää, Simola vertasi.

Ministeri Ohisalo ja kollegat välittivät osanottonsa

Apulaiskomentaja Simola painotti, miten harvinainen tapaus nyt sattunut veneturma oli.

– Oman työurani aikana ei ole aiemmin sattunut Merivartiostolle tämäntyyppistä onnettomuutta.

Poliisilaitokset eri alueilla, pelastuslaitokset ja Merivartiosto ovat ottaneet osaa merivartijan kuolemaan. Ainakin Helsingin Meripelastusyhdistys on suruliputtanut tapauksen vuoksi.

Myös sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) välitti surunvalittelunsa Twitterissä .

– Surullinen uutinen viime yöltä. Otan osaa läheisten ja kollegojen suruun, Ohisalo kirjoitti.

Miehistö kuoli luotsiveneturmassa kaksi ja puoli vuotta sitten

Onnettomuustutkintakeskus selvittää vakavia onnettomuuksia. Esimerkiksi Airiston selällä kaksi huvivenettä törmäsi toisiinsa viime elokuussa, ja turmassa kuoli kaksi ihmistä sekä kolme sai vammoja. Otkesin mukaan isommassa veneessä ei ollut havaittu pienempää venettä ennen kuin törmäys oli väistämätön. Väistöyrityksistä huolimatta isompi vene törmäsi pienempään veneeseen kohtalokkain seurauksin.

Luotsiveneitä operoivan valtion erityistehtäväyhtiön Finnpilot Pilotagen luotsiveneelle sattui kuolemaan johtanut onnettomuus joulun alla vuonna 2017.

Kaksihenkinen miehistö kuoli luotsiveneen upotessa Porvoon edustalla. Tuolloin onnettomuuden taustalla oli voimakas aallokko ja oletettua vähemmän vakaa alus. Aallokon suunta, kasvanut korkeus ja jyrkkyys muodostivat luotsiveneelle yllättävät olosuhteet.

Tutkinnassa ei ilmennyt yhteentörmäykseen tai tekniseen vikaan viittaavia tekijöitä. Hätäpoistumistie olisi saattanut pelastaa kuolleiden luotsiveneen kuljettajien hengen, arvioi Otkes silloisessa selvityksessään. Miehistö jäi jumiin ohjaamoon, jonne he hukkuivat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.