Maakuntalehti Karjalaista julkaisevan PunaMusta Median liiketoiminta kärsi huomattavasti koronaviruksen vaikutuksista toisella vuosineljänneksellä.
Konsernin liikevaihto supistui 13 prosenttia vuoden takaisesta, ja liiketulos putosi 1,5 miljoonaa euroa tappiolliseksi.
Kovimmin korona runteli PunaMusta Median painotoimintaa, joka teki huhti-kesäkuussa kahden miljoonan euron liiketappion. Lehtitoimialan tulos oli 0,5 miljoonaa euroa plussalla.
Toimitusjohtaja Raimo Puustisen mukaan valtakunnallinen mediamainonnan lasku söi konsernin printti- ja ulkomainontaa.
– Kysyntä laski nopeasti, emmekä pystyneet sopeuttamaan kiinteitä kuluja liikevaihdon laskun suhteessa, Puustinen sanoo tulostiedotteessa.
PunaMusta Media kertoi aiemmin keväällä, että se lomauttaa koko henkilöstönsä enintään 90 päivän ajaksi tänä vuonna. Lisäksi konsernin painotoiminnasta vähennetään yhdeksän henkilötyövuotta.
Puustinen sanoo, että sopeutustoimia jatketaan tarvittaessa loppuvuoden ajan.
PunaMusta Median liikevaihto toisella vuosineljänneksellä laski 22,7 miljoonaan euroon. Vuotta aiemmin liikevaihtoa kertyi 26,1 miljoonaa euroa, ja liiketulos oli 0,4 miljoonaa euroa voitollinen.
Joensuulainen PunaMusta Media kustantaa Karjalaisen ohella muun muassa paikallislehtiä Itä-Suomessa.
Mainostulojen putoaminen koronakriisin seurauksena on näkynyt koko media-alalla. Eilen mediakonserni Keskisuomalainen kertoi tammi–kesäkuun liikevaihdon vähentyneen kymmenellä prosentilla 101,1 miljoonaan euroon ja liikevoiton pudonneen 0,2 miljoonaan edellisvuoden 7,1 miljoonasta.