Mediat: Valko-Venäjän opposition keulakuva Tihanovskaja ei aio ehdolle mahdollisissa uusissa vaaleissa

Tihanovskaja sanoi haastattelussa, että poliitikkoja on tarpeeksi. AFP / LEHTIKUVA

STT

Valko-Venäjän opposition keulakuva Svetlana Tihanovskaja ei ole asettumassa ehdolle, mikäli maassa järjestetään uudet presidentinvaalit. Parin viikon takaisten vaalien jälkeen Liettuaan paennut Tihanovskaja kertoi asiasta valkovenäläisen Belsat -kanavan haastattelussa perjantaina.

Belsatin perusteella asiasta on uutisoinut muun muassa venäläinen uutistoimisto Tass .

Belsatin toimittaja kysyi Tihanovskajalta, onko hän tai hänen vangittu miehensä Sergei Tihanovski asettumassa ehdolle mahdollisissa uusissa vaaleissa.

– En suunnittele sellaista, Tihanovskaja sanoi.

Tihanovskaja sanoi haastattelussa, että poliittisista syistä vangittujen vapauttaminen on yksi mielenosoitusten keskeisiä tavoitteita. Poliitikkoja sinänsä on tarpeeksi, hän arvioi.

Belsat-kanavan omistaa Puolan valtiollinen televisioyhtiö.

Vielä tämän viikon maanantaina Tihanovskaja sanoi videoviestissään olevansa valmis toimimaan kansallisena johtajana. Tihanovskaja on aiemmin kertonut asettuneensa vaaleissa ehdolle vloggaajamiehensä puolesta sen jälkeen, kun tämän ehdokkuus estettiin.

Tihanovskajan liittolaiset perustivat tällä viikolla neuvoston, jonka tarkoitus on valvoa vallanvaihdon sujumista rauhanomaisissa merkeissä kiistanalaisten vaalien jälkeen. Valko-Venäjä kertoi aloittaneensa rikostutkinnan opposition toimista, joita maan hallinto pitää vallankaappausyrityksenä.

Valtiontelevisiossa venäläisiä toimittajia?

Valko-Venäjällä on ollut laajoja mielenosoituksia sen jälkeen, kun Aleksandr Lukashenko julistettiin kuudennen kerran presidentinvaalien voittajaksi, tällä kertaa 80 prosentin ääniosuudella. Vaaleja pidetään vilpillisinä.

Myös Valko-Venäjän valtiontelevision työntekijät ovat lakkoilleet protestina sille, että he eivät ole voineet raportoida mielenosoituksista puolueettomasti. Viime päivinä useat tv- ja radioyhtiö Belteleradion työntekijät ovat kertoneet, että heitä ei enää päästetty työpaikoilleen. Osa on irtisanoutunut.

Tilalle kerrotaan tulleen Venäjältä saapuneita toimittajia. Perjantaina Lukashenko näytti vahvistavan asian Valko-Venäjän uutistoimistolle Beltalle . Presidentti syytti asiasta tv-toimittajia, joiden hän sanoi lähteneen työpaikoiltaan.

Lukashenkon mukaan hän pyysi Venäjältä "paria kolmea" toimittajaryhmää. Yhteensä toimittajia on presidentin puheiden mukaan alle kymmenen. Toisten arvioiden mukaan venäläisiä mediatyöntekijöitä olisi maassa huomattavasti enemmän.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut