Tuppurainen: Omistajana tuemme sitä, että Finnair selviää kriisin yli – lentoyhtiön yt-neuvotteluissa arvioitu vähennystarve tuhat työpaikkaa

Lentoyhtiö Finnair aloittaa yhteistoimintaneuvottelut. Se aikoo vähentää noin tuhat työpaikkaa. Vesa Moilanen / LEHTIKUVA

Viivi Salminen, Anniina Luotonen, Liisa Kujala / STT

Omistajaohjauksesta vastaavan ministerin Tytti Tuppuraisen (sd.) mukaan valtio omistajana tukee lentoyhtiö Finnairin henkilöstölleen valmistelemaa muutosturvaa. Finnair taistelee Tuppuraisen mukaan olemassaolostaan muiden lentoyhtiöiden tavoin.

Finnair kertoi tiistaina aloittavansa yt-neuvottelut, jotka koskevat 2 800 työntekijää. Yhtiö aikoo vähentää noin tuhat työpaikkaa.

– Me haluamme omistajana tukea sitä, että Finnair selviää tämän kriisin yli, mutta tämä koronakriisi on ilmailualan historian pahin kriisi. Lentoyhtiöt taistelevat olemassaolostaan ja se valitettavasti koskee myös Finnairia.

Hallitus ei ole Tuppuraisen mukaan tehnyt päätöksiä uudesta tuesta lentoyhtiölle, mutta tilannetta seurataan.

– Pääomistajana olemme sitoutuneet siihen, että tuemme yhtiötä tämän vaikean kriisin yli. Finnair on meille strategisen intressin yhtiö. Se on monesta syystä Suomelle erittäin tärkeä.

Hallitus on hakenut eduskunnalta enintään 700 miljoonan euron suuruisen valtuuden osallistua Finnairin pääomitusjärjestelyihin. Finnair järjesti jo kesällä osakeannin, jolla se keräsi kaikkiaan markkinoilta noin 500 miljoonaa euroa.

Finnairin henkilöstön hyvä koulutus luo toivoa

Työministeri Tuula Haatainen (sd.) on pyytänyt Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimistoa aloittamaan heti toimet uusien työmahdollisuuksien kartoittamiseksi ja palveluiden tarjoamiseksi töitään menettävälle Finnairin henkilöstölle.

Haatainen kertoi blogissaan, että tiistaina saadut uutiset Finnairin suunnitelmista vähentää noin tuhat työpaikkaa pysäyttivät. Hän kirjoittaa, että uutinen on raju esimerkki siitä, kuinka suomalaisten työpaikat ovat kytköksissä myös muiden maiden tautitilanteeseen.

– Taustalla oleva hyvä asia on, että Finnairin henkilöstö on hyvin koulutettua. Uskon, että heillä on hyvät mahdollisuudet tällä hyvällä yhteistyöllä löytää myös jatkotyöpaikka, Haatainen lisäsi toimittajille.

Säästötavoite nousi sataan miljoonaan euroon

Finnair aikoo vähentää noin tuhat työpaikkaa ja suunnittelee tekevänsä muita rakenteellisia muutoksia ja lisää lomautuksia koronapandemian vaikutusten vuoksi.

Finnairilla on Suomessa yhteensä noin 6 200 työntekijää, joista lähes jokainen on ollut lomautettuna jossain vaiheessa kevättä tai kesää.

Nyt suunniteltujen irtisanomisten lisäksi lomautusten arvioidaan jatkuvan lähes kaikilla Suomessa työskentelevillä finnairilaisilla. Lomautukset voivat olla määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia.

Suunnitellut henkilöstövähennykset ovat osa Finnairin säästötavoitetta, jota yhtiö ilmoitti tiistaina kasvattavansa 80 miljoonasta eurosta 100 miljoonaan euroon. Finnairin tämän hetken suunnitelma perustuu arvioon, jonka mukaan lentoliikenne toipuu viime vuoden tasolle 2–3 vuodessa.

Finnair suunnittelee opastavansa henkilöstöään työnhakuun

Finnair ei suunnittele lentävän henkilöstön pysyviä vähennyksiä Suomessa, sillä yhtiön tiedotteen mukaan tavoitteena on turvata ydinliiketoiminnan sujuvuus niin, että lentävä henkilöstö voi palata vaiheittain töihin heti, kun markkinat alkavat toipua ja lentojen määrä kasvaa.

Finnairin viestintäpäällikkö Manti Väätäinen-Pereira sanoo, että myös lentäville työntekijöille on tulossa lomautuksia. Irtisanomisuhka taas kohdistuu kaikkiin Finnair-konsernin maatyöntekijöihin.

– Meillä on cargoa, kitcheniä, tekniikkaa, Finnairin konsernin toimistotyöntekijöitä, hyvin erilaisia toimenkuvia, Väätäinen-Pereira luettelee.

Suomen ulkopuolella Finnairilla on noin 500 työntekijää. Väätäinen-Pereiran mukaan myös heidän kanssaan käydään vastaavia keskusteluja aina kunkin maan paikallisen lainsäädännön mukaisesti.

– Tällä tähdätään siihen, että Finnair on olemassa myös tulevaisuudessa. Eli pystytään tarjoamaan työpaikkoja, pystytään tarjoamaan toimivia lentoyhteyksiä suomalaisille myös jatkossa.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner puolestaan kuvailee koronan olevan lentoliikenteen historian syvin kriisi.

– Koronapandemia ja Suomen poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset ovat vaikuttaneet lentojen kysyntään niin, että lennämme vain pienen osan viime vuoden lentomäärästä. Pikaista muutosta parempaan ei koronatilanteessa valitettavasti ole näkyvissä. Tulomme ovat supistuneet merkittävästi, ja siksi meidän on yksinkertaisesti pakko sopeuttaa kulumme uutta kokoamme vastaaviksi, Manner sanoo tiedotteessa.

Finnair sanoo suunnittelevansa henkilöstölleen sosiaalisen tuen kokonaisuutta. Siihen sisältyy esimerkiksi opastusta työnhakuun, yrittäjyyteen tai mahdollisuuksia oppisopimuskoulutukseen.

Myös muualta haetaan säästöjä

Finnair hakee säästöjä myös muun muassa kiinteistökuluista, lentokoneiden vuokrauskuluista, palkitsemisrakenteista, myynti- ja jakelukuluista, it-kustannuksista sekä hallintokuluista. Lisäksi yhtiö jatkaa asiakasprosessien digitalisointia ja automatisointia sekä neuvottelee uudelleen sopimuksia toimittajiensa ja kumppaniensa kanssa.

Väätäinen-Pereira muistuttaa, että näistä muista säästötoimista on kerrottu jo aiemmin keväällä.

– Kaikki kivet käännetään. Eli käydään kaikki mahdolliset sopimukset läpi, it-sopimuksia, vuokra-asioita, kaikkea muuta. Kaikkea mahdollista käydään läpi, mistä voidaan säästöjä hankkia.

Finnairin laivasto on osin omaomisteista, mutta lisäksi käytetään vuokrattuja koneita. Tiistaiaamuna Finnair kertoi myyneensä yhden omistamistaan A350-koneista ja sopinut vuokraavansa sen takaisin käyttöönsä. Järjestely ei yhtiön mukaan vaikuta merkittävästi sen tämän vuosineljänneksen liiketulokseen, mutta sillä on kuitenkin välitön yli 100 miljoonana euron positiivinen kassavaikutus.

– Olemme jo keväällä sanoneet, että me tulemme käymään tällaisia vaihtoehtoja läpi, Väätäinen-Pereira jatkaa.

Ei muutoksia reitteihin

Finnairilla ei tässä vaiheessa suunnitella esimerkiksi uusia reittien karsimisia. Ensi maaliskuulle ulottuvat suunnitelmat Finnair julkisti jo toukokuussa, mutta koska tilanne elää, niin suunnitelmia tarkistetaan jatkuvasti.

Väätäinen-Pereira kertoo, että liikennesuunnittelua tehdään lyhyellä syklillä ja siitä katsotaan kokonaispandemiatilannetta, matkustusrajoituksia ja kysyntää.

– Pari viikkoa sitten me kerroimme näistä syyskuun vähennyksistä. Olimme suunnitelleet enemmän lentämistä, mutta se ei sitten valitettavasti toteutunut.

Finnair on silti koko koronapandemian ajan ylläpitänyt kriittistä lentoverkostoa Suomessa ja Suomesta maailmalle. Finnair ei myöskään ole tehnyt muutoksia pitkän tähtäimen strategiaansa, joka perustuu Aasian ja Euroopan yhdistämiseen Suomen kautta, vaikka lentomäärät Aasiaan ovat laskeneet pandemia-aikana.

– Pitkän tähtäimen strategia pysyy samana ja meillä ne toiminnan kulmakivet ovat edelleen kyllä samat. Tästä koronakriisistäkin jonain päivänä tullaan ulos, Väätäinen-Pereira sanoo.

---

Korjattu aiempaa uutista klo 20.13: Finnair keräsi markkinoilta kesällä järjestetyllä osakeannilla noin 500 miljoonaa euroa, ei 500 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut