Mistä tänään puhutaan?
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.
Viikonloppuna nousi uutisissa esiin tieto, että Nordea vaatii osalta pankkiasiakkaitaan henkilötietojen päivittämistä määräajan kuluessa. Jos niitä ei päivitä, riskinä on pankkipalvelujen katkaisu.
Nordealla, kuten kaikilla suomalaispankeilla, on lakiin perustuva velvollisuus tuntea asiakkaansa. Pankkien on pidettävä asiakkaan tuntemistiedot jatkuvasti ajan tasalla. Tämän vuoksi tarkistamme säännöllisesti henkilöllisyyteen ja pankkiasiointiin liittyviä tietoja.
Niitä päivitetään myös asiakkaiden turvaamiseksi sekä identiteettivarkauksien ja muiden väärinkäytösten estämiseksi.
Se koskee murto-osaa henkilöasiakkaista Suomessa.
Ajankohta määräytyy sen mukaan, milloin asiakas on saanut ensimmäisen yhteydenoton meiltä. Aikaa reagoida on useita viikkoja, ja lisäksi on lähetetty muistutusviestejä. Päivityksen voi myös hoitaa monin eri tavoin. Olemme pyrkineet olemaan mahdollisimman joustavia asiakkaiden suuntaan.
Eivät ne ole harvinaisia vaan päinvastoin, pankit päivittävät jatkuvasti asiakastietoja. Tämä on lainsäädännön vaatimus. Normaalisti tietoja päivitetään, kun asiakas esimerkiksi asioi konttorissa. On kuitenkin asiakkaita, joita emme ole pitkään aikaan tavanneet. Heiltä pyydämme nyt tietojen päivitystä erikseen.
Asiakkaan, joka on saanut Nordealta tietojen päivityspyynnön, kannattaa hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä mahdollisimman pian. Näin hän varmistaa palveluiden jatkuvuuden ja asioinnin turvallisuuden. Jos päivitys on jostain syystä jäänyt tekemättä ja palveluita jouduttaisiin rajoittamaan viranomaissäännösten mukaisesti, palvelut kuitenkin palautetaan välittömästi ennalleen sen jälkeen kun asiakkaan tiedot on päivitetty.
Uskomme, että asiakkaamme ymmärtävät, että asiakastietojen ajantasaisuus on myös heidän oma etunsa.
Tavallisesti asiakastiedot päivitetään arkisen pankkiasioinnin yhteydessä kuten konttorissa käydessä, ikään kuin huomaamattomasti. Tarjoamme useita keinoja päivittää nämä tiedot ja uskomme, että asiakkaat löytävät niiden joukosta itselleen parhaiten soveltuvat tavat.
Korona-ajasta johtuen suosituksemme on, että asiakkaat välttäisivät konttorissa käyntejä ja toimittaisivat pyydetyt kopiot mieluiten palautuskuoressa tai verkkopankin postin välityksellä.
Tiedot on mahdollista toimittaa turvallisesti sähköisesti tunnistautumalla joko verkkopankin postin tai Nordean Omaposti-palvelun kautta. Suojattua yhteyttä käyttävää Omapostia voi käyttää minkä tahansa suomalaisen pankin voimassa olevilla pankkitunnuksilla. Tarjoamme kirjepostia vaihtoehtoisena tapana toimittaa tiedot, sillä aivan kaikki asiakkaamme eivät käytä sähköisiä viestintäkanavia.
Olemme saaneet jonkin verran yhteydenottoja asiakaspalveluun. Ihmiset ovat selkeästi tietoisia erilaisista huijauksista ja haluavat varmistaa, etteivät anna henkilötietojaan väärille tahoille. On tietysti vain hyvä asia, että ollaan tarkkana.
Mainos: Länsi-Uusimaa
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.