Lukioiden siirtyminen etäopetukseen lisäsi opiskelijoiden yksinäisyyttä ja stressiä, ruotsalaistutkimus kertoo

Ruotsin lukiot siirtyivät etäopetukseen maaliskuussa, ja lähiopetus alkoi uudestaan vasta syyslukukaudella. AFP / LEHTIKUVA

Tapio Pellinen / STT

Ruotsissa lukioiden keväinen siirtyminen etäopetukseen koronapandemian vuoksi aiheutti monille viimeisen vuoden opiskelijoille yksinäisyyden, stressin ja motivaation vähäisyyden tuntemuksia, Göteborgin yliopiston tuore tutkimus kertoo.

Ruotsin lukiot siirtyivät etäopetukseen maaliskuussa, ja lähiopetus alkoi uudestaan vasta syyslukukaudella.

Lukio-opetus muuttui valtaosin itsekseen suoritettavien tehtävien sarjoiksi, ja ryhmätyöt vähenivät selvästi. Etäopetustekniikan saaminen toimivaksi ja päivärutiinin luominen aiheuttivat myös ongelmia, ja monet kaipasivat opiskelutovereiden seuraa.

– Monet opiskelijat kertoivat, että opettajat tukivat heitä monin tavoin, mutta jotkut opiskelijat kertoivat tunteneensa olonsa hylätyksi, kun he istuivat ja odottivat vastauksia kysymyksiinsä, sanoo pedagogisen työn yliopistonlehtori Sally Windsor Göteborgin yliopistosta tiedotteessa.

Eilen Ruotsin hallitus päätti kansanterveysviraston suosituksen pohjalta siirtää lukiot etäopetukseen noin kuukauden ajaksi ensi maanantaista alkaen.

Joillekin etäopiskelu sopi, useille ei

Osa opiskelijoista ei Windsorin mukaan pitänyt kotona istumista ongelmana vaan nautti siitä, mutta heitä ei ollut paljon. Pedagogiikan dosentin Ingrid Henning Loebin mukaan osalle opiskelijoista kotiin eristäytyminen toi enemmän ongelmia.

– Jotkut opiskelijat myös kertoivat, että he eivät uskoneet tuntevansa luokkatovereitaan niin hyvin, että olisivat tohtineet ottaa heihin yhteyttä koulun ulkopuolella. He kuitenkin kaipasivat yhdessäoloa heidän kanssaan eri tavoin ja pitivät heidän tukeaan omalle oppimiselleen ja motivaatiolleen tärkeinä, Henning Loeb kertoo.

Tutkijat suosittelevatkin, että lukioiden johtajat ja opettajat kiinnittäisivät erityisesti huomiota siihen, miten sosiaalista vuorovaikutusta ylläpidetään etäopetuksen aikana, sillä se vaikuttaa opiskelijoiden hyvinvoinnin lisäksi motivaatioon ja oppimiseen.

– Periaatteessa jokainen opettaja tietää tämän, mutta siihen on nyt keskityttävä. Olemme nähneet nyt sosiaalisen median keskusteluissa, että painopisteenä ovat olleet muotoseikat kuten se, saako läsnäolomerkinnän jos ei pidä (etäyhteyden) kameraa päällä, Henning Loeb sanoo.

Tutkijat kokosivat tutkimusaineistonsa toukokuussa 87 opiskelijan kirjoittamista raporteista. Henning Loebin mukaan metodilla päästiin kuulemaan opiskelijoiden ajatuksia ja tuntemuksia tavalla, johon tavanomaiset kyselytutkimukset eivät pysty.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut