Norjalaistutkimus: Tämä ravintolisä on paras rankan treenin jälkeen – vaikuttava aine lieventää kehon tulehdusreaktiota

Rankasta treenistä voi palautua tehokkaammin kalanmaksaöljyn ansiosta. Toni Degerlund
Rai Suihkonen

Rai Suihkonen

Norjassa tehdyn tutkimuksen mukaan säännöllinen kalanmaksaöljyn syönti lieventää rasituksen jälkeistä tulehdustilaa ja nopeuttaa palautumista.

Norjalaiset tutkivat tuhannen kilpapyöräilijöiden palautumista fyysisestä rasituksesta. Tutkimusryhmä keskittyi siihen, mikä ravintolisä toimii parhaiten kovan fyysisen rasituksen jälkeisessä palautumisessa.

Tutkimustulosten mukaan kalanmaksaöljyn säännöllinen nauttiminen lieventää kehon tulehdusreaktiota.

Kalanmaksaöljyä säännöllisesti käyttävillä kestävyysurheilijoilla tulehduksesta kertovat CRP-tasot olivat 24 prosenttia alempia vuorokausi rasituksen jälkeen verrattuna henkilöihin, jotka eivät nauti kalanmaksaöljyä ollenkaan tai nauttivat sitä vain satunnaisesti.

Tutkimusartikkeli on julkaistu Journal of the International Society of Sport Nutritionissa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut