Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät piristyivät keväällä – erityisesti kahviloiden ja ravintoloiden myynti nousi huimasti

Kauppakeskusten käyttöaste on toipunut koronakuopasta. MIKKO STIG / LEHTIKUVA

Anniina Korpela / STT

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät nousivat selkeästi huhti–kesäkuussa, selviää Suomen Kauppakeskusyhdistyksen tiedotteesta. Kasvu oli vahvinta huhti- ja toukokuussa.

Vuoden 2020 vastaavan ajankohdan lukemiin verrattuna kävijämäärä nousi jopa 24 prosenttia ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia. Kahviloiden ja ravintoloiden myynti nousi 88 prosenttia vuoden 2020 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

– Aina tartuntamäärien noustessa tai rajoitusten kiristyessä jäätiin koteihin, mutta hyvin pian tilanteen parannuttua kuluttajat ovat palanneet jälleen kauppakeskuksiin tekemään ostoksia sekä syömään, juomaan ja viihtymään, sanoo tiedotteessa hallituksen puheenjohtaja Terhi Sell Kauppakeskusyhdistyksestä.

Koko ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli noin neljä prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Myös kauppakeskusten kaikkien toimialojen myynti piristyi selkeästi.

Päivittäistavarakauppa menestyi poikkeusaikana hyvin ja myynnin kasvu oli nyt muihin toimialoihin verrattuna maltillisempaa.

Kauppakeskusten käyttöaste on nyt hyvin samalla tasolla kuin koronakriisin alkaessa, tiedotteessa kerrotaan.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut