Sähköyhtiö laskutti asiakkaitaan vaikkei toimittanutkaan sähköä – toimi näin jos sait aiheettoman laskun

Sähköyhtiö 365 Hankinta on lähettänyt kuluttajille laskuja, vaikkei yhtiö ole toimittanut sähköä kesäkuun jälkeen. Niko Jouhkimainen
Eetu Kokkinen

Eetu Kokkinen

Sähköyhtiö 365 Hankinta on lähettänyt useille kuluttajille laskuja, vaikka yhtiön sähköntoimitus on keskeytetty, Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedottaa.

Laskut ovat perusteettomia, eikä niitä pidä maksaa.

365 Hankinta Oy:n ja Fi-Nergy Voima Oy:n sähköntoimitukset asiakkaille keskeytyivät kesäkuussa 2021 tasevastaavan puuttumisen vuoksi. Yhtiöiden asiakkaina olleet kuluttajat siirtyivät tämän jälkeen muiden sähkönmyyjien asiakkaiksi. Vaikka 365 Hankinta ei edelleenkään toimita sähköä, useat kuluttajat ovat saaneet syyskuun aikana yhtiöltä laskuja. Osa laskun saaneista kuluttajista kertoo KKV:n mukaan, että yhtiö on aiemmin tarjonnut heille sähkösopimusta puhelinmyynnissä. Osa ei ole kertomansa mukaan ollut missään tekemisissä yhtiön kanssa.

Kuluttajien ilmoitusten mukaan laskuissa vaaditaan palvelumaksuja 1.8.2021 alkaneelta vuoden jaksolta, yhteensä 118,80 euroa. KKV muistuttaa, että kuluttajilla ei voi olla yhtiön kanssa voimassa olevaa sähkönmyyntisopimusta, johon laskutus voisi perustua, koska yhtiö ei toimita sähköä.

KKV kertoo, että aiheettomissa laskuissa maksun saajaksi on merkitty ruotsalainen Cargus Sol och Vind AB -niminen yritys, jonka hallituksessa toimiva henkilö on ollut aiemmin varajäsenenä myös toimintansa keskeyttäneen Fi-Nergy Voima Oy:n hallituksessa.

Mikäli olet saanut tällaisen laskun, voi siitä reklamoida laskun yhteydessä ilmoitettuu sähköpostiosoitteeseen. Mikäli perintä jatkuu, voi tarvittaessa ottaa yhteyttä myös KKV:n kuluttajaneuvontaan.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut