Venäjän öljynvientiä koskevat pakotteet tiukentuvat tänään. Voimaan tulevat sekä EU:n tuontikielto venäläisen raakaöljyn merikuljetuksille että hintakatto venäläiselle öljylle. EU, G7-maat ja Australia päättivät vastikään hintakatoksi 60 dollaria barrelilta. Tuontikiellosta päätettiin kesäkuussa.
Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan mukaan tiukennukset tuskin vaikuttavat polttoaineen hintaan Suomessa. Tutkija Ville Kaitilan mukaan tulevat rajoitukset ovat olleet tiedossa pitkään, joten ne ovat jo sisällä hinnoissa.
Pakotteita enemmän öljyn hintaan vaikuttavat Kaitilan mukaan maailmanlaajuinen markkinatilanne ja talouskasvunäkymät. Iso tekijä on kysyntä Kiinassa.
Venäjän osuus dieselin tuotannosta suuri
EU:n tuontikielto laajenee helmikuussa raakaöljystä koskemaan myös öljytuotteita kuten dieseliä. Tällä Kaitila näkee enemmän vaikutusta Suomeen. Hänen mukaansa Venäjän osuus EU:hun tuodusta dieselistä on ollut suuri, lähes puolet.
– Jo nyt diesel on ollut kalliimpaa kuin bensiini. Vaikutus voi olla, että dieselin ja bensan hintaero voi nousta entisestään, Kaitila arvioi STT:lle sunnuntaina.
Hinta riippuu siitä, miten venäläistä dieseliä saadaan korvattua muualta tuodulla.