Muodin joulukauppa ja varsinkin marraskuun kauppa ovat sujuneet kirkkaasti odotettua paremmin, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry.
Sen mukaan muoti- ja urheilukaupalle keskeisen joulukaupan onnistuminen ratkeaa kuitenkin vasta viimeisinä päivinä ennen joulua. Kokonaisuutena joulukaupasta odotetaan viime vuotta parempaa.
Muoti- ja urheilukauppa kertoo, että sähkön säästäminen näkyy myös vaateostoksissa ja joulun suosikkilahja onkin pehmeä paketti. Lämpimien sisävaatteiden kysyntä kasvoi pitkin syksyä ja on vain kiihtynyt joulua kohti.
– Varsinkin neuleiden kysyntä jatkuu edelleen poikkeuksellisen voimakkaana. Jotain kertonee sekin, että sukkalankojen ostokset ovat kasvaneet kaksinumeroisina prosentteina lokakuusta lähtien, kerrotaan Muoti- ja urheilukaupan tiedotteessa.
Muoti- ja urheilukaupan mukaan kuluttajien luottamuksen laskua ja ostovoimaennusteita on alalla seurattu huolestuneina. Marraskuussa kaupan kehitys ylitti kuitenkin odotukset. Verkkomyynti laski alkuvuonna trendinomaisesti, mutta marraskuussa se kasvoi roimasti kivijalkakauppaa nopeammin. Esimerkiksi vaatteiden kivijalkakauppa kasvoi vuodentakaiseen verrattuna runsaat kuusi prosenttia ja verkkokauppa 26 prosenttia. Naisten vaatteiden verkko-ostokset kasvoivat jopa 36 prosenttia.
Pitkään laskusuunnassa ollut muodin jalkinemyynti kasvoi yhdistyksen mukaan marraskuussa lähes 12 prosenttia. Verkkokaupassa kasvua oli jopa 72 prosenttia, kun urheilukaupoissa jalkinemyynti kasvoi vajaat 16 prosenttia.
Urheilukaupan myynti pieneni - takana ennätysvuosi
Urheilukaupan kokonaismyynti laski marraskuussa pari prosenttia. Korona-aika suosi urheilukauppaa, minkä vuoksi viime vuoden marraskuun vertailuluvut olivat ennätyksellisen korkeat.
– Pandemian aikana urheilukauppa kukoisti, ja siksi pudotus on yllättävän pieni, sillä vuosi sitten urheilukaupassa oli paras vuosi miesmuistiin, sanoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää tiedotteessa.
Urheiluvälineiden kauppa on hyvin sääriippuvainen, ja talvinen sää on saanut suomalaiset myös välineostoksille. Esimerkiksi jääurheiluvälineiden ja vaatteiden kauppa kasvoi 12 prosenttia marraskuussa vuodentakaiseen verrattuna.