Kotimyyntiä koskee vuoden 2023 alusta alkaen entistä laajempi peruuttamisoikeus silloin, kun myyjä on tullut paikalle ilman kuluttajan pyyntöä. Myös myyjän tiedonantovelvollisuus tiukentuu. Uuden lainsäädännön myötä kotimyynnin ongelmien odotetaan vähenevän, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV).
Vuoden alusta myös mittatilaustavaralla on kotimyynnissä sama 14 vuorokauden peruuttamisoikeus kuin muillakin tavaroilla. Mittatilaustavaralla tarkoitetaan kuluttajan tarpeiden mukaan valmistettuja tai muunneltuja tuotteita.
KKV kertoo tiedotteessa säännön koskevan kotimyyntiä, jossa myyjä on tullut kuluttajan kotiin pyytämättä. Kotikäynti on aina pyytämättä tehty, ellei kuluttaja ole täysin oma-aloitteisesti ollut yhteydessä myyjään. Jos myyjä on esimerkiksi soittanut kuluttajalle ehdottaakseen kotikäyntiä tai jos kuluttaja on soittanut myyjälle takaisin, kyseessä on edelleen pyytämättä tehty kotikäynti.
Kotimyynnissä työn suorittaminen voidaan aloittaa 14 vuorokauden peruuttamisaikana vain kuluttajan pyynnöstä. Jatkossa kuluttajan on tällöin erikseen hyväksyttävä, että hän menettää peruuttamisoikeuden työn valmistuttua. Pyytämättä tehtyjen kotikäyntien peruuttamisoikeudessa on kuitenkin kuluttajaa suojaava poikkeus. Vaikka palvelu olisi kuluttajan pyynnöstä aloitettu jo 14 vuorokauden peruuttamisaikana ja vaikka kuluttaja olisi hyväksynyt menettävänsä peruuttamisoikeuden, kun sopimus on suoritettu, peruuttamisoikeus on silti voimassa 14 vuorokautta ja myös työn valmistuttua, jos käynti on tehty pyytämättä.
Peruuttamisoikeudesta tai sen puuttumisesta kerrottava selkeästi
Vuodenvaihteessa voimaan astuu myös muutos, joka koskee peruuttamisoikeudesta kertomista silloin, kun sitä ei ole. Jos kyseessä on esimerkiksi mittatilaustavaran myyminen kuluttajan itse pyytämällä käynnillä, eikä myyjä ole kertonut peruuttamisoikeuden puuttumisesta, sopimus ei sido kuluttajaa, KKV:n tiedotteessa kuvataan. Kuluttajan ei tarvitse maksaa ja hän voi myös vaatia takaisin jo maksettuja rahoja. Kuluttaja voi vedota tähän seikkaan vuoden ajan sopimuksen tekemisestä.
Jos peruuttamisoikeus on olemassa, mutta myyjä ei ole kertonut sen ehdoista, määräajoista ja menettelyistä, pätee edelleen sääntö, jonka mukaan peruuttamisaika pitenee vuodella, KKV kertoo. Jos yritys korjaa puutteelliset tiedot, peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua päivästä, jolloin kuluttaja sai korjatut tiedot.
Tavoitteena vähentää kotimyynnin ongelmia
Lakimuutoksella pyritään kitkemään viime vuosina yleistyneitä kotimyynnin ongelmia. Vuodesta 2018 lähtien Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut vuosittain yli tuhat kuluttajailmoitusta ongelmista kotimyynnissä. Yli puolet ilmoituksista koskee remontteja.
Ilmoituksista on KKV:n mukaan nähtävissä, että kotimyynnissä esiintyy aggressiivisia myyntimenettelyitä. Myyjän esittely saattaa esimerkiksi jatkua tunteja, vaikka häntä olisi kehotettu poistumaan. Erityisessä riskissä ovat ne kuluttajat, joilla on esimerkiksi iän, sairauden tai kielitaidon vuoksi hankalampi ymmärtää sopimusten sisältöjä.
– Edellytämme tietysti yritysten noudattavan uusia sääntöjä. Kotimyyntiyritysten on myös laajemmin herättävä siihen, että myyntitilanteet on hoidettava asiallisesti. Annetaan kuluttajille tarpeelliset tiedot, ei johdeta harhaan eikä myydä aggressiivisesti. Toivomme, että jatkossa näemme selvästi vähemmän esimerkiksi tarpeettomien remonttien kauppaamista hyväuskoisille ikäihmisille, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen KKV:n tiedotteessa.