Kiina ei ole merkittävä autonosien valmistaja eurooppalaisille automerkeille – Kiinan osuus kuitenkin kasvaa

Koronaviruksen vaikutukset näkyvät jo autoteollisuudessa, jossa Hyundai ilmoitti uutistoimisto AFP:n mukaan seisauttavansa väliaikaisesti tehtaansa Etelä-Koreassa, koska yhtiö ei saa tarvitsemiaan autonosia Kiinasta.

Autotuojat- ja teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo, ettei Kiinalla ole ollut perinteisesti kovin suurta merkitystä autonosien valmistajana eurooppalaisille automerkeille. Sen sijaan japanilaisia ja korealaisia alihankkijoita on valtavasti.

– Ilman muuta niin kuin kaikessa kansainvälisessä teollisuudessa ja kaupassa Kiinan merkitys alihankintaketjuissa on kuitenkin kasvanut eli laatu on parantunut, Kallio sanoo.

Vaikea tietää tarkasti

Hänen mukaansa on vaikea tietää tarkkaan Kiinan merkitystä autonosien valmistajana ulkomaisille autotehtaille. Euroopassa johtavia autonosien toimittajia ovat Boschin ja Continentalin kaltaiset eurooppalaiset yritykset, mutta niilläkin voi olla valmistusta Kiinassa.

– En usko, että vielä on syytä vaipua synkkyyteen, että pyörät pysähtyisivät tehtailla. Varmasti tällaisia pieniä seurannaisvaikutuksia on, ja saattaa vielä tulla, Kallio arvioi.

Hän sanoo, että ennen kaikkea kaupan suhteen varotoimenpiteet eivät ole turhia. Hän huomauttaa kuitenkin, että kysymys on kuitenkin vielä pikemminkin koronaviruksen aiheuttamasta uhasta kuin varsinaisesta pandemiasta.

Kallio kertoo luottavansa lääketieteeseen, joka on aiemminkin kyennyt pysäyttämään epidemiat alkuunsa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut